Pieter Edelman
7 June 2017

Demissionair minister van Verkeer en Vervoer Melanie Schultz van Haegen laat een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar een hyperloop-testfaciliteit nabij Lelystad Airport. Ze denkt aan een vijftien kilometer lange vacuümbuis waar verschillende bedrijven hun concepten kunnen uitproberen. Op den duur kan de buis doorgetrokken worden naar Schiphol zodat de twee vliegvelden virtueel samengevoegd kunnen worden.

Schultz van Haegen zei dat op een event van het Amerikaanse Hyperloop One in Amsterdam, waarin gepraat werd over mogelijke hyperloop-trajecten in Europa. De minister denkt dat Nederland een grote rol kan spelen in de ontwikkeling van het concept. Om die reden wil ze de studie deze maand nog afronden. Zij zal als demissionair minister echter geen beslissingen kunnen nemen over de daadwerkelijke aanleg.

Hyperloop One is een van de twee grote bedrijven die aan de ontwikkeling van het concept werken. Het bedrijf heeft een testbuis van vijfhonderd meter in de Mojavewoestijn en zou kunnen profiteren van een testtraject van meerdere kilometers. Het andere grote bedrijf, het eveneens Amerikaanse Hyperloop Transport Technologies (HTT), werkt al aan een eigen testtraject van acht kilometer in Californië. Maar de recent opgerichte TU Delft-spin-off Hardt zou wel van de Nederlandse buis kunnen profiteren. Het heeft sinds kort een testbuis van dertig meter om de initiële concepten uit te proberen.

Alle drie de bedrijven werken aan concepttrajecten over heel de wereld. Voor Nederland voorziet Hyperloop One een route tussen Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Den Bosch, Arnhem en Lelystad, die in totaal in veertig minuten afgelegd kan wordt. Hardt denkt aan een variant van de Zuiderzeelijn tussen Amsterdam en Groningen.

 advertorial 

The waves of Agile

Derk-Jan de Grood has created a rich source of knowledge for Agile coaches and leaders. With practical tips to create a learning organization that delivers quality solutions with business value. Order The waves of Agile here.

Overigens zijn niet alle vervoersdeskundigen enthousiast over het concept. Carlo van de Weijer van Tomtom en de TU Eindhoven bijvoorbeeld schrijft in een opiniestuk dat het hyperloop-idee te weinig flexibel is. Bovendien zouden er grote vragen zijn rondom capaciteit, comfort veiligheid.