Afgelopen jaar steeg het aantal verkochte mobieltjes wereldwijd met ’slechts‘ 12,4 procent naar 1,144 miljard eenheden. Het traditioneel sterke vierde kwartaal zag een groei van 15,3 procent. De voorgaande drie jaar fluctueerde dit tussen de 18 en 30 procent. Dat becijfert marktanalist IDC. Het komende jaar vertraagt de groei nog verder, naar de enkele cijfers, verwacht IDC.
Nokia wist vorig jaar zijn marktleiderspositie verder te versterken en kreeg bijna 40 procent van de markt in handen. Zijn omzet steeg met 24 procent naar ruim 51 miljard euro. De winst steeg zelfs met twee derde naar 7,2 miljard euro. De nummer twee van 2006, Motorola, kreeg zware klappen te verduren door aanhoudende voorraadproblemen. Het bedrijf zag zijn omzet dalen van 29 miljard euro in 2006 naar 25 miljard euro het afgelopen jaar. Het bedrijf moest zelfs een nettoverlies van 33,5 miljoen euro incasseren, waar het vorig jaar nog 2,5 miljard euro in het zwart mocht noteren. Daardoor slonk Motorola‘s marktaandeel van 21,4 naar 13,9 procent, iets minder dan Samsung. ’De afgelopen paar jaar ging Samsung gelijk op met de markt, maar in 2007 versloeg het de markt met bijna een factor vier‘, zegt IDC-analist Ramon Llamas. Vooral Samsungs lijn in mid-range en high-end mobieltjes wist deze doorbraak te forceren.
