Paul van Gerven
24 November 2016

Het Journal of Propulsion and Power heeft een paper gepubliceerd waarin Nasa-onderzoekers experimenteel bevestigen dat de zogeheten Emdrive wel degelijk stuwkracht levert. Met de klassieke mechanica is dat resultaat niet te verklaren, maar de werking van de elektromagnetische aandrijving wordt dan ook niet behandeld in de paper.

Het ontwerp van de Emdrive dateert van vijftien jaar terug en zorgt sindsdien voor levendig debat. Het ding bestaat uit een afgeknotte holle koperen kegel waarin microgolven rondzingen. Hoewel er geen deeltjes worden uitgestoten en Newtons actie-reactie-wet dus niet lijkt op te gaan, levert de motor toch een klein beetje stuwkracht op: 1,2 millinewton per kilowatt, claimt Nasa.

De belang van de Emdrive is potentieel groot, omdat voor de stuwkracht geen brandstof hoeft te worden verbrand – een zonnepaneel is genoeg. In de ruimtevaart is het een groot voordeel als een raket of satelliet geen of weinig brandstof hoeft mee te nemen.

Dat de Nasa-paper door de peerreview is gekomen, geeft aan dat collega-wetenschappers geen fouten konden ontdekken in het ontwerp en uitvoering van het experiment. De meeste fysici willen meer onderzoek – en vooral een degelijke verklaring – zien voordat ze geloven dat de Emdrive echt werkt.

 advertorial 

Hands-on GaN Doherty amplifier design

During the Benelux RF Conference at Van der Valk Nijmegen on 1 June, Martijn Brethouwer (Bruco IC) will take you through the paces of a Doherty amplifier development process with all its pitfalls and hurdles. Take a look at the complete program. We only have a limited number of tickets left, so sign up in time.