Een aantal Nederlandse partijen gaat werk maken van elektrisch vliegen, althans voor het kleinschalige luchtverkeer. Onder de noemer E-platform Duurzaam Vliegen willen ze duurzame vormen van luchtverkeer stimuleren. Ze zien her en daar ook kansen om bij te dragen aan de ontwikkelingen.
Over het algemeen wordt aangenomen dat elektrische aandrijving geen optie is voor de reguliere burgerluchtvaart; de batterijen zijn simpelweg te zwaar om grote afstanden te overbruggen met zware lading. Voor kleine sportvliegtuigjes, die kortere afstanden vliegen, lijkt het echter wel uit te kunnen. Er wordt dan ook volop mee geëxperimenteerd. Ook drones voor personenvervoer kunnen op warme belangstelling rekenen.
Onder meer de TU Delft, de Hogeschool van Amsterdam, ROC Amsterdam luchthaven Teuge, vliegveld en vliegschool Hilversum, de importeur van de Pipistrel-vliegtuigen en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen het gebruik en de ontwikkeling in Nederland een impuls geven. Ze ondertekenden hiervoor een verklaring ondertekend tijdens de Duurzame Elfwegentocht in Leeuwarden, ondersteund door twee elektrische vliegtuigen die er van Lelystad Airport en Eelde Airport naar toe kwamen vliegen.
Een eerste actie is om laadpalen te plaatsen voor elektrische tweezitters op Breda Seppe Airport, Teuge en Hilversum. Accountantbureau PWC ondersteunt dit met 170 duizend euro.
