Nieke Roos
19 April 2016

Vanaf 2025 zijn alle nieuwe bussen in het Nederlandse openbaar vervoer vrij van schadelijke uitlaatgassen. Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu tekende vorige week een overeenkomst met alle vervoerspartijen waarin ze afspreken dat er snel meer ov-bussen komen op elektriciteit en waterstof. Noord-Brabant en Limburg hebben het fundament gelegd voor de overeenkomst, omdat busmaatschappijen uit deze twee provincies binnen een paar jaar al volledig elektrisch rijden.

Met hun ondertekening hebben het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de metropoolregio’s vastgelegd dat ze bij het uitschrijven van concessies gaan eisen dat alle bussen uitstootvrij zijn. Daarnaast moet de gebruikte energie uiterlijk 2025 volledig duurzaam worden opgewekt door zonnepanelen of windmolens uit de regio. Afgelopen jaren hebben meerdere regio’s ook proefgedraaid met waterstofbussen, die alleen schone waterdamp uitstoten.

Dijksma: ‘Noord-Brabant en Limburg laten nu al zien dat uitstootvrije bussen een slimme investering zijn voor zowel ons milieu als de economie. We krijgen schonere steden en ook worden minder broeikasgassen uitgestoten die slecht zijn voor het klimaat. Het geeft bovendien een flinke impuls aan de positie die we als Nederland willen innemen in het verduurzamen van ons stads- en streekvervoer. Nederlandse bedrijven die technieken ontwikkelen en bussen produceren, profiteren ook van deze aanpak.’

Door de marktwerking komt er ruimte voor innovatie in nieuwe en goedkopere technieken. VDL en het Helmondse Ebusco zijn al een belangrijke producent voor elektrische bussen en verkopen deze in zowel binnen- als buitenland. De Chinese maker van elektrische vervoermiddelen BYD heeft sinds kort een vestiging in Nederland. Dit bedrijf leverde onder meer voor Schiphol al 35 elektrische bussen die passagiers van en naar de terminal vervoeren.