Nieke Roos
7 April 2016

Albert Heijn, Jumbo en Unilever willen de komende tijd meer gaan testen met goederenvervoer door vrachtwagens die in treintjes over de snelweg rijden. De bedrijven zijn in gesprek met overheid en transportsector om te kijken hoe ze truck-platooning kunnen inzetten. Dat bleek gisteren bij de finish van de European Truck Platooning Challenge, die zes colonnes van Europese truckbouwers vanuit Zweden, Duitsland en België naar Rotterdam voerde.

Uit de proef kwam naar voren dat er momenteel verschillende procedures per land zijn om toestemming te krijgen om treintje te rijden. In elk land waar ze doorheen wilden, moesten de deelnemers apart een aanvraag doen. Positief is dat de procedure waarbij truck-platoons in een aantal landen met speciale nummerborden moesten rijden, inmiddels is afgeschaft. Daardoor hoefden de vrachtwagens niet meer te stoppen bij een grens om van kenteken te wisselen. Verder kunnen de verschillende merken nog niet met elkaar platoonen omdat elke fabrikant zijn eigen wifisysteem heeft.

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu onthaalde de colonnes op de Tweede Maasvlakte. Zij noemt het resultaat van deze eerste grote test in Europa veelbelovend. ‘Truck-platooning zorgt voor efficiënter en schoner transport. Voertuigen die zelf rijden, leveren ook een bijdrage aan de verkeersveiligheid. Deze test heeft laten zien dat er technisch al veel kan, maar ook dat we in Europa de regels voor de weg en chauffeurs beter moeten gaan afstemmen om grensoverschrijdend transport met truck-platooning op grotere schaal mogelijk te maken. De ervaringen zijn erg nuttig voor de informele transportraad op 14 april in Amsterdam, waar ik met mijn Europese collega’s praat over de aanpassingen die nodig zijn om zelfrijdend vervoer mogelijk te maken.’