Wim Hendriksen is sinds eind september eigenaar van een aantal aandelen Volkswagen.

2 January 2016

De Amerikaanse autoriteiten hebben Volkswagen aan de schandpaal genageld vanwege sjoemelsoftware. Waarom Volkswagen, vraagt columnist Duisterwinkel zich onlangs af in Bits&Chips.

Dat lijkt me nogal wiedes, Anton: vanwege sjoemelsoftware in Volkswagens die als enige doel heeft om de boel te belazeren. En daar zijn wij niet blij mee. Daarom laten wij onze overheden daarop toezien. Dat de Europese overheden hebben zitten slapen of dat ze er niks van durfden zeggen, zegt meer over onze eigen laffe opstelling dan over de Amerikanen, die onafhankelijke onderzoeksinstellingen opdracht geven om te kijken of de consument wel waar krijgt voor zijn geld.

Dat heeft niks te maken met protectionisme, maar met gewoon boerenverstand. Bij Volkswagen is aangetoond dat ze tijdens tests rommelen met hun auto’s en dus worden ze gepakt. Waarom al die andere autofabrikanten niet zijn aangeklaagd? Geen idee, en het interesseert me ook niet: als de politie een verkrachter grijpt, dan is hij de klos, en vraag ik me niet af waarom al die andere verkrachters nog los rondlopen. Laat staan dat ik zou overwegen om deze ene dan ook maar te laten lopen.

Individueel streven wij allemaal onze eigen doelen na zonder al te veel rekening te willen houden met anderen. Maar we kiezen een overheid om ervoor te zorgen dat onze vrijheid enigszins wordt belemmerd, zodat we er met zijn allen beter uitkomen. Ik vind het leuk om met tweehonderd kilometer per uur over snelwegen te razen; anderen die last hebben van mijn luchtvervuiling moeten de rotzooi maar opruimen. Als ik een ongeluk veroorzaak ook.

 advertorial 

System engineering @ ASML, practices and challenges

During the first online session of the System Architecting Conference, on 25 January, Frank de Lange and Tom Castenmiller (ASML) will address the role of systems engineering and discuss the essences of the roadmapping process, the holistic system design and the product generation process. Register now for free.

De overheid dwingt mij echter om langzamer en veiliger te rijden. Dat vind ik een goede zaak! Ook dwingt ze de industrie om minder luchtvervuiling te produceren. Auto’s moesten eerst veiliger worden en nu moeten ze schoner rijden: dat vind ik ook een goede zaak. Dat doet ze misschien een beetje onhandig met rare bijtellingsregels, maar ja.

Dat daarna de auto-industrie zich richt op (te) slimme meetmethodes om de goedkopere bijtellingstarieven te halen, is discutabel. Dat ze daarna zelfs autosoftware verbouwen om nog beter te lijken, vind ik persoonlijk onaanvaardbaar.

Natuurlijk willen we niet ook nog een Adblue-tankje dat we om de haverklap moeten bijvullen, maar we zijn ook gewend geraakt aan veiligheidsgordels en valhelmen. Die wilden we ook niet in het begin. We horen (eerlijke!) publiciteitscampagnes te krijgen om ons uit te leggen wat de voor- en nadelen zijn van verschillende aandrijftechnieken en bijbehorende hulpmiddelen om onze longpatiënten ook nog een beetje lucht te geven. Dan begrijpen we waarom dat Adblue-tankje bijgevuld moet worden en dan wennen we er wel aan.

Dus Anton, ik blijf met de beschuldigende vinger naar Volkswagen wijzen en ik accepteer je drie terugwijzende vingers niet. De consument die per ongeluk geen autotechniek heeft gestudeerd, hoeft niet te weten dat diesels viezer zijn dan benzine- of kolenauto’s. In de advertenties van Volkswagen kon ik lezen dat het een geweldige oplossing voor het milieu was. Het gaat gewoon om een beetje fatsoenlijk met elkaar omgaan.