Pieter Edelman
10 januari

NXP heeft het relatief onbekende Franse Kalray in de arm genomen om het rekenkracht-gat in zijn autonome-voertuigplatforms op te vullen. Kalray ontwikkelt energiezuinige embedded processoren gebaseerd op massive multicore-ontwerpen – zijn huidige paradepaardje bevat 288 relatief eenvoudige cores. NXP wil die architectuur gaan integreren met zijn S32-processoren om beeldinterpretatie en andere rekenintensieve laagniveautaken in een auto te verzorgen. Hoogniveaufuncties zoals padplanning zijn dan voorbehouden aan de NXP-technologie. De twee bedrijven demonstreren deze week een prototype van de geïntegreerde oplossing op de Ces in Las Vegas.

NXP heeft een bijzonder sterke positie in automotive-ic’s, maar brute rekenkracht is al een tijdje een zorgenkind. Op dit punt staat het bedrijf te zwak om zelf mee te komen in de race om verregaande voertuigautomomie. Terwijl concurrenten Nvidia en Mobileye (Intel) hun eigen chiparchitecturen uitrolden voor de rekenintensieve taken die hiermee gemoeid zijn, vestigde NXP zijn hoop op de overname door Qualcomm met zijn krachtige processoren. Toen de deal vorig jaar afketste, was de grote vraag hoe het toch aan die rekenkracht kan komen.

Met Kalray denkt NXP hier nu aan te kunnen voldoen. Dit bedrijf uit Grenoble werd in 2008 opgericht rond het idee van grootschalige multicore, en probeert die technologie sindsdien in verschillende domeinen aan de man te brengen – met beperkt succes. Toch is het een interessante partner voor NXP; net als de Nederlanders zijn de Fransen gepokt en gemazeld in veiligheidskritieke systemen, inclusief de relevante certificeringen. De twee bedrijven positioneren de samenwerking dan ook als eentje gericht op veiligheid en betrouwbaarheid, en dat is een boodschap die kan aanslaan in de automotivewereld.