21 July 2015

Tomtom zag zijn omzet over het tweede kwartaal met vijf procent stijgen ten opzichte van vorig jaar, tot 265 miljoen euro. De nettowinst kwam wel lager uit, op 2,5 miljoen euro tegen 8,9 miljoen een jaar geleden. Tegelijk met de cijfers onthulde Tomtom een nieuwe cfo: oudgediende Taco Titulaer. Sinds 2005 bekleedde hij diverse managementposities. Hij volgt Marina Wyatt op, die het bedrijf verlaat.

De groei in de cijfers komt voornamelijk op het conto van kaartlicenties en de Telematics-tak. Bij de licentietak nam de omzet een onverwachte sprong van 42 procent, naar 38,6 miljoen euro. Tomtom geeft geen eenduidige verklaring voor de toename, alhoewel het meldt dat er een uitgestelde betaling van vijf miljoen bij zit die eigenlijk bij het eerste kwartaal geboekt had moeten worden. Zonder dit effect zou de groei 24 procent bedragen.

Bij de Telematics-afdeling steeg de omzet met 37 procent naar 35,1 miljoen euro. Deze afdeling groeit al enige tijd, onder meer via overnames. Eerder deze maand rapporteerde Tomtom het vijfhonderdduizendste abonnement op zijn diensten. De automotive-tak kreeg zoals verwacht een knauw in het tweede kwartaal. De omzet daalde hier met vijftien procent naar 26 miljoen euro.

De consumententak bleef met een omzet van 164,9 miljoen euro redelijk op peil in vergelijking met de omzet van 168,5 miljoen een jaar geleden. Deze business omvat naast de navigatiesystemen ook zaken als sporthorloges en sinds kort actiecamera’s. Tomtom splitst de cijfers niet uit per productcategorie, maar zegt dat de de pnd-verkopen in Europa met zeven procent krompen en in de VS met negentien procent, terwijl de sportproducten met ‘midden dubbelcijferige cijfers’ groeiden.