Pieter Edelman
7 februari

Met een omzet van 1,0 miljard euro heeft Barco opnieuw een vlak jaar achter de rug, net als vorig jaar. Ook net als vorig jaar compenseerden de divisies Enterprise en Healthcare de daling bij de grootste tak Entertainment, die de laatste jaren minder te doen heeft nu de grote digitaliseringsgolf in bioscopen achter de rug is. Barco is daarom al geruime tijd bezig om zich te meer te richten op nieuwe groeisegmenten en het bedrijf te stroomlijnen. In november kondigde het nog een reorganisatie aan bij het kantoorpersoneel.

Een van die groeisegmenten is Clickshare, Barco’s technologie om presentaties van laptops en smartphones draadloos te delen op grote schermen. Barco heeft hier een patent op en heeft zijn technologie al meermalen succesvol verdedigd tegen concurrenten. Eerder deze week liet het op de ISE-beurs in Amsterdam zelfs apparatuur van een concurrent in beslag nemen die volgens Barco zijn patenten schaadt.

Mede door Clickshare groeide de Enterprise-divisie met 9 procent naar 336 miljoen euro. Healthcare steeg een klein beetje met 0,7 procent naar 245 miljoen euro. Bij Entertainment daalde omzet met 7 procent naar 448 miljoen euro.