Pieter Edelman
13 March 2014

De situatie voor Option wordt steeds nijpender. Het bedrijf zakte afgelopen jaar met een nettoverlies van 11,7 miljoen euro weer diep in de min, nadat het in 2012 eenmalig positieve cijfers mocht schrijven. De omzet uit eigen producten, waar het bedrijf het na de afloop van de licentiedeal van Huawei van moet hebben, daalde van 13,1 miljoen euro in 2012 tot 9,2 miljoen euro afgelopen jaar. Het bedrijf heeft dringend nieuw geld nodig. Begin vorig jaar haalde het 9 miljoen aan investeringen op, maar daar is het nu bijna doorheen.

Option probeert zichzelf al geruime tijd opnieuw uit te vinden nadat het de concurrentiestrijd rond draadlooskaartjes verloor van de Chinese concurrentie. Aanvankelijk zette het daar voor in op verschillende producten, maar vanwege de kosten bleef daar alleen de Cloudgate van over, een systeem voor professionele markten om bestaande apparaten te verbinden met netwerken. Volgens Option duurt het even voordat dit een succes wordt, omdat implementatietrajecten in deze markt bijzonder lang zijn aangezien klanten zekerheid willen. Maar de keerzijde is dat er een lange klantcommitment is als ze eenmaal over de streep zijn, stelt het bedrijf.