27 August 2015

Zoals Option al had voorspeld, vielen de resultaten in de eerste helft van het jaar tegen. De omzet kwam uit op 2,6 miljoen euro, twee ton minder dan in de eerste helft van 2014. Het verlies bedroeg 6,0 miljoen euro, tegen 6,6 miljoen een jaar geleden. Toch toont het bedrijf zich optimistisch over de toekomst. ‘Uitgaande van de progressie die ik vaststel binnen ons bedrijf en de vooruitgang die we realiseren in de markt, ben ik ervan overtuigd dat wij een significante vooruitgang zullen zien in onze resultaten voor de tweede helft van 2015’, stelt ceo Frank Deschuytere.

Hij heeft daar een aantal redenen voor. De tegenvallende resultaten waren voor een groot deel te wijten aan het uitstellen van belangrijke orders van Options belangrijkste product, de Cloudgate-m2m-router. In de tweede jaarhelft moeten deze er alsnog komen. Daarnaast heeft het Leuvense bedrijf voor nieuwe klanten Cloudgate-oplossingen ontwikkeld, onder meer op het gebied van slimme meters en het aanbieden van wifi in openbaar vervoer. Ook zijn er verschillende bedrijven zelf aan de slag gegaan met het ontwikkelen van producten gebaseerd op de Cloudgate.

Daarnaast is Option onlangs begonnen met engineering-diensten voor producten waarbij draadloze communicatie een belangrijke rol speelt. De eerste opdracht is een datalogger voor auto’s die parameters uitleest via de odb 2-poort en samen met de gps-locatie doorstuurt naar een cloud-back-end. Dit product is bedoeld voor verzekeringsmaatschappijen. Bovendien heeft Option een koper gevonden voor de voorraden van zijn gediscontinueerde Xyfi-usb-stick. Deze worden geüpgraded naar de eisen van de Mexicaanse en Zuid-Afrikaanse klanten.