Leo Koomen is eigenaar van Blad in Bedrijf. Hij schreef dit artikel in opdracht van de TU Eindhoven.

25 June 2018

Betaald praktijkervaring opdoen en tegelijkertijd verder leren kan met een tweejarig PDEng-programma. Dmitriy Kondrashov koos na een aantal jaren werkervaring alsnog voor zo’n opleiding aan de TU Eindhoven.

Onder de vlag 4TU.School for Technological Design, Stan Ackermans Institute bieden de tu’s in Delft, Twente en Eindhoven zo’n twintig technische ontwerpersopleidingen aan. Deze leiden op tot de graad Professional Doctorate in Engineering (PDEng). Waar je binnen het bekendere PhD-traject vier jaar onderzoek doet, leer je in een tweejarige PDEng ook je kennis direct toe te passen in de praktijk. Als trainee volg je verschillende vakken op geavanceerd niveau én ga je binnen de hightechindustrie aan de slag met een uitdagende opdracht om een proces te optimaliseren of een product te ontwerpen.

Een van de ontwerpersopleidingen is Software Technology (ST). Dit programma is ingebed in de faculteit Wiskunde en Informatica van de TU Eindhoven. In 2018 bestaat ST precies dertig jaar. De afgelopen drie decennia heeft de opleiding een groot aantal technologieontwerpers en aankomende architecten klaargestoomd voor de hightechindustrie, onder wie Dmitriy Kondrashov.

TUE_Dmitriy_Kondrashov
Foto: Leo Koomen

Bredere ontwikkeling

Dmitriy studeerde Automation of Computer Science aan de National University of Food Technology in Kiev. In 2011 haalde hij daar zijn master in Automation & Computer Integrated Systems: softwareontwikkeling voor de automatisering van industriële processen. Als afstudeeropdracht bouwde hij een decision support system voor een verdampingsinstallatie op een suikerplantage. Vervolgens ging hij aan de slag bij de kleine onderneming Techinservice in Kiev, waar hij software ontwikkelde voor procescontrole.

In 2015 stapte Dmitriy over naar Vanderlande. In Veghel specialiseerde hij zich in softwareontwikkeling voor systemen voor materiaalafhandeling. De dertien maanden dat hij bij Vanderlande zat, maakte hij een flinke ontwikkeling door in zijn werk, maar over zijn persoonlijke ontwikkeling was hij nog niet tevreden; die mocht wel wat breder.

 advertorial 
Microchip

Device lifecycle management for fleets of IoT devices

Microchip gives insight on device management, what exactly is it, how to implement it and how to roll over the device management during the roll out phase when the products are in the field. Read more. .

Een paar vrienden hadden in Eindhoven hun PDEng gehaald in Software Technology. Dat leek Dmitriy ook wel wat. ‘Hiermee zou ik veel meer kunnen: in plaats van mij te focussen op één domein, de automatisering, zou ik dan ook andere gebieden van softwareontwikkeling leren kennen. Daarnaast heb ik sterke interesse in webtechnologie, mobiele technologie en ook artificial intelligence spreekt me meer en meer aan.’

Dmitriy bedacht zich niet en startte het tweejarige PDEng-programma ST aan het Stan Ackermans Institute. ‘Het programma biedt in het eerste jaar drie trainingsprojecten, meestal bij bedrijven in de regio Eindhoven’, vertelt hij, ‘maar ik heb ook een project gedaan voor het European Space Research and Technology Centre, het technische hart van Esa in Noordwijk.’

Vallen en opstaan

In het kader van Estec was Dmitriy de projectmanager van een multidisciplinair team bestaande uit veertien PDEng-trainees, behalve van ST ook afkomstig van ASD en MSD (Automotive en Mechatronics System Design). De opdracht: laat drie quadcopters in formatie vliegen. Daarbij moesten ze gebruikmaken van Taste – Esa’s opensource toolset voor robuuste, modelgestuurde software-engineering – om de rol van software in ruimtevaartuigen te demonstreren.

Een quadcopter heeft vier propellers, aangedreven door afzonderlijke motoren via een complex geheel van algoritmes. Het is een uitdaging om het ding zich voldoende stabiel te laten voortbewegen om formatievliegen mogelijk te maken. Veel verschillende factoren beïnvloeden de stabiliteit van het toestel. Het resterende batterijvermogen heeft bijvoorbeeld impact op de maximale versnelling van de propellers. Sommige van deze eigenschappen moest het team met vallen en opstaan ontdekken. Dmitriy: ‘We startten met vijf quadcopters, inclusief reserveonderdelen. Na acht weken waren er nog maar drie over.’

De eerste stap was echter niet om de quadcopters te laten vliegen. Het begon allemaal met een trainingsdag bij Estec, om het modelleren met Taste onder de knie te krijgen. De weken erna ging het team tijdens verschillende sprints aan de slag met het systeemontwerp, de simulatie, het prototype en het positioneringssysteem.

Het werken in sprints heeft de trainees vooral geholpen om hun technische vaardigheden te ontwikkelen. Daarnaast heeft Dmitriy als projectmanager geleerd hoe hij het werkproces kan vereenvoudigen, een goede werkomgeving kan creëren en een sterke verbinding tot stand kan brengen tussen het team en Esa.

Erg zelfstandig

Het tweede PDEng-jaar werk je aan een groot designproject bij één bedrijf. Dat tweede jaar ben je sterk betrokken bij de industrie, de echte wereld, veel meer dan op de universiteit. Je volgt geen geavanceerde vakken meer, maar werkt aan een state-of-the-art probleem van je werkgever en ontwerpt er een oplossing voor.

‘Tijdens mijn PDEng leer ik ook hoe ik beter kan communiceren met collega’s, hoe ik meetings efficiënter kan maken, beter kan beslissen en mijn ideeën goed kan presenteren’, aldus Dmitriy. ‘Het programma is voor mij een manier om mezelf sterk te ontwikkelen. Het leert me om een probleem vanuit verschillende hoeken te bekijken en vanuit een bredere analyse de beste oplossing te vinden.’

Op dit moment werkt Dmitriy aan een project binnen Thermo Fisher Scientific (voorheen Fei), in de Algorithms-groep van de Advanced Technology-afdeling. ‘Ik zit echt in de researchtak van het bedrijf. Het doel van het project is om nieuwe softwaretechnologieën te onderzoeken en de risico’s af te dekken door prototypes te maken en te evalueren. Meer specifiek kijk ik naar technologieën zoals kunstmatige intelligentie en cloud- en webtechnologieën, en hoe die de toekomstige interactie tussen gebruikers en instrument zouden kunnen beïnvloeden.’

‘Het is een opdracht die ik in de basis erg zelfstandig moet uitvoeren’, gaat Dmitriy verder. ‘Requirementsanalyse, design, implementatie: in principe dek ik alles af, met hulp van de begeleiders van het bedrijf en de universiteit. Dat heeft voor- en nadelen. Ik moet proactief zijn en mijn tijd goed managen, maar het geeft ook grote vrijheid om het project uit te voeren zoals ik dat zelf het beste acht en dat levert leermogelijkheden op. Zo heb ik een aantal nieuwe softwaretechnieken geleerd die ik normaliter niet zo snel zou hebben opgepikt. Aan de projectmatige kant heb ik veel geleerd over planning en timemanagement.’

Betere specialist

‘Een PDEng is voor creatieve mensen’, is Dmitriy’s ervaring. ‘In je tweede jaar werk je aan een erg innovatief project. De vaste medewerkers lossen de dagelijkse problemen op; als PDEng kun je je inventiviteit kwijt in een op de praktijk georiënteerd probleem voor een toekomstige toepassing.’

‘In die twee jaar investeer je ook in jezelf’, besluit Dmitriy. ‘Je werkt veel meer aan je persoonlijke en professionele groei dan wanneer je een vaste baan hebt. Naast je project volg je workshops en word je begeleid door coaches. Het maakt je een betere specialist én je hebt de gelegenheid in verschillende domeinen rond te kijken, zodat je kunt bepalen wat de beste richting is voor jouw carrière. Ook als je al een paar jaar hebt gewerkt, is een PDEng een prachtige weg.’

Edited by Nieke Roos