Pieter Edelman
29 januari

Philips heeft het afgelopen jaar een omzet geboekt van 18,1 miljard dollar, een groei van twee procent ten opzichte 2017. De nettowinst daalde wel met 42 procent, naar 1,1 miljard. Het bedrijf voldoet wel aan zijn eigen doelstellingen, met een groei van vijf procent als voor valuta-effecten gecorrigeerd wordt.

Topman Frans van Houten zegt dat het op het moment schipperen is in het wereldwijde geopolitieke landschap en de onzekere markt, maar hij blijft optimistisch over het komende jaar. Het bedrijf neemt wel de nodige maatregelen. Zo kondigde Philips eerder al aan om een groter deel van de productie naar zijn huidige Amerikaanse fabrieken te halen om importtarieven te omzeilen. De VS zijn goed voor 35 procent van Philips’ omzet. Philips heeft ook last van de grote brand bij Prodrive eind vorig jaar. Daarbij ging een voorraad onderdelen voor zijn medische systemen verloren, wat de omzet het komende kwartaal met zo’n vijftig miljoen drukt.

Het bedrijf hanteert vanaf dit jaar een structuur met drie productdivisies om zijn financiële resultaten te rapporteren: Diagnosis & Treatment omvat de hardcore medische systemen, Connected Care & Health Informatics draait om patiëntmonitoring, it-oplossingen en databeheer, en Personal Health om consumentenproducten. De eerste tak zag een groei van zeven procent naar 7,2 miljard euro, de tweede tak daalde juist met twee procent tot 3,1 miljard, en de laatste zag de omzet met een procent teruglopen naar 7,2 miljard euro.