Alexander Pil
24 September 2008

Ondanks moeilijke economische omstandigheden blijft Philips bij zijn winst- en omzetdoelen voor Lighting. Directeur Rudy Provoost zei gisteren tijdens een analistenbijeenkomst dat ongeveer een ongeveer kwart van zijn divisie last heeft van de kwakkelende bouwsector in Europa en Noord-Amerika. Deze markten mogen dan te lijden hebben onder de kredietcrisis, Provoost denkt dat Philips Lighting dit kan compenseren met tweecijferige omzetgroei in opkomende markten zoals China en India.

Philips Lighting gaat zich steeds meer richten op zuinige technologieën zoals led-verlichting. De overname van Lumileds in 2005 moet daarvoor de nodige expertise leveren. Provoost verwacht dat de omzet voor led-producten dit jaar met 60 procent zal groeien.

Op dit moment verkoopt Lighting jaarlijks voor 6,2 miljard euro. Dat is ongeveer een kwart van de totale Philips-omzet. De komende tijd wil de lichtdivisie jaarlijks met 6 procent groeien. In regio‘s als China en India zet Provoost zelfs in op 23 procent groei.