Nieke Roos
7 May 2010

Philips verwacht volgend jaar weer een brutowinstmarge van 5 procent op televisies te kunnen realiseren. Dat heeft Pierre-Jean Sivignon gezegd op de jaarlijkste analistendag van de Healthcare-divisie. Philips heeft zijn tv-business flink op de schop genomen en dat begint nu zijn vruchten af te werpen, stelt de financiële topman. ’Kwartaal op kwartaal zijn we erin geslaagd de marge te verbeteren‘, aldus Sivignon in Eindhovens Dagblad.

In Australië en Nieuw-Zeeland heeft het concern zijn televisieactiviteiten stopgezet. In Noord-Amerika gingen ze over naar het Japanse Funai, dat de toestellen daar nu onder de merknaam Philips verkoopt. Productievestigingen in het Mexicaanse Juarez, het Franse Dreux en het Belgische Brugge moesten het veld ruimen. Deze grote schoonmaak had tot gevolg dat de tv-business het vierde kwartaal van 2009 weer winstgevend was, na de laatste drie jaar meer dan zevenhonderd miljoen euro verlies te hebben opgeleverd.

Dat een hogere brutowinstmarge haalbaar is, bewijst Funai in de Verenigde Staten. Kort na de overname van Philips‘ tv-activiteiten daar zaten de Japanners al op een hoger niveau, wat gelijk aangeeft dat de Eindhovenaren hun Amerikaanse zaakjes niet op orde hadden. Om 5 procent te halen met de overgebleven tv-business zullen ze uit een ander vaatje moeten tappen.