Karlijn Raats
27 September 2007

Philips ziet een markt in groene producten en productie. Het wil binnen vijf jaar zijn verkoop van milieuvriendelijke producten verdubbelen tot maar liefst 30 procent van de totale omzet. In 2006 was dat nog 15 procent.

Hiervoor komen de Eindhovenaren met hun vierde Ecovision-programma op de proppen. Philips zegt hierin toe meer groene producten te verkopen, alsmede zijn eigen bedrijfsvoering tegen het licht te houden. Het verplicht zich tot het verhogen van de energiezuinigheid met 25 procent, waarbij alle Philips-kantoren energiebesparende belichting krijgen en de uitstoot van broeikasgassen in het productie- en distributieproces flink wordt teruggebracht. Bovendien wil het zijn investeringen in groene innovaties in 2012 opgeschroefd hebben naar 1 miljard euro.

CEO Gerard Kleisterlee: ’Iedereen zou moeten bijdragen aan het redden van onze planeet.‘ Hij verklaarde in een brief aan zijn medewerkers: ’De bedrijven die economische groei met zorg voor het milieu combineren zijn de winnaars van de toekomst.‘ Bezoekers van de Philips-website hebben sinds de start van de ecocampagne afgelopen juli beloofd dat zij gezamenlijk 3,3 miljoen gloeilampen zullen vervangen door energiebesparende peertjes.