Philips voegt zijn Healthcare- en Consumer Lifestyle-divisies samen en bereidt de Lighting-tak voor op een zelfstandig bestaan. ‘Ik ben mij bewust van de impact die deze beslissing heeft, maar de tijd is rijp voor de volgende strategische stap voor Philips’, zegt topman Frans van Houten in een verklaring. Beide bedrijven blijven onder het Philips-merk opereren.
De lichtdivisie zal in eerste in instantie worden ondergebracht in een nieuwe juridische entiteit. Philips zet daarmee de deur open voor het toetreden van nieuwe aandeelhouders, maar beraadt zich nog op verschillende constructies. In de loop van 2015 geeft het bedrijf daarover meer duidelijkheid. Al eerder was bekendgemaakt dat Philips de ledproductie afstoot. Het zelfstandige lichtbedrijf zal zich dus richting op verlichtingsoplossingen.
Healthcare en het in recente jaren al flink afgeslankte Consumer Lifestyle gaan samen verder onder de naam Healthtech. Met deze fusie denkt Philips beter te kunnen inspringen op de convergerende professionele en consumentenmarkt in de gezondheidszorg, waarin preventie, diagnostiek, behandeling en nazorg een continuüm vormen van huis tot ziekenhuis.
De verbouwing levert Philips op termijn een besparing op van tweehonderd miljoen euro per jaar.