24 February 2010

Nu consumenten in het kielzog van de 3D-film Avatar warm lijken te lopen voor 3D-beeldtechnologie, hervat Philips zijn activiteiten op dat gebied. Later dit jaar brengt het een HD-model uit dat volledig voorbereid is op het vertonen van 3D-beelden, waarvoor een upgradekit nodig is. Philips kiest voor de zogenaamde actieve-brilvariant, waarin een draadloos signaal vanuit de tv de bril vertelt wanneer het linker of rechter glas open of dicht dicht moet doen om de illusie van drie dimensies te creëren. Hiermee kunnen 3D-beelden in HD worden aangeboden.

Krap een jaar geleden achtte Philips de markt nog niet rijp voor een dergelijke stap en zette het de 3D-tv in de koelkast. Achter de schermen bleven de Eindhovenaren verschillende varianten van de technologie ontwikkelen en evalueren, bleek in september op de IFA in Berlijn. Behalve de variant met actieve bril namen zij ook nog autostereoscopische schermen en op polarisatie gebaseerde technologie met passieve bril onder de loep.