Paul van Gerven
5 January 2009

Funai neemt de Noord-Amerikaanse Blu-ray-, dvd- en thuisbioscoopactiviteiten van Philips over. De Japanners ontfermden zich al eerder over de televisiedivisie in deze regio. Funai betaalt royalties om exclusief Philips- en Magnavox-toestellen te verkopen. Voor de optische media is een vergelijkbare licentieovereenkomst gesloten.

De Philips-divisies Consumer Lifestyle, waar Blu-ray- en dvd-schijven onder vallen, en Lighting hebben het zwaar te verduren, zeker nu een recessie in de lucht hangt. Vorige maand maakte het Eindhovense elektronicaconcern de ene na de andere ontslagronde bekend bij afdelingen overal ter wereld. Ook moest het de inkomstenverwachting voor het vierde kwartaal en daarmee 2008 flink bijstellen.

Er valt ook beter, maar wat ouder nieuws te melden over Philips‘ Blu-ray-activiteiten. Het Europese Blaze-project onder leiding van Philips Applied Technologies won begin december de Jean-Pierre Noblanc Award voor het beste Medea+-onderzoek. Onder de Blaze-vlag werd veel Blu-ray-technologie ontwikkeld.