Paul van Gerven
9 September 2016

Zonder r&d-afdeling maar gewapend met decennia zeefdrukervaring probeert de mkb’er Metafas de markt voor geprinte elektronica in gang te trekken.

Een kenner ziet in een oogopslag dat dit niet zomaar een zeefdrukkerij is, verzekert eigenaar Hans van de Mortel van Metafas tijdens een korte rondleiding door het splinternieuwe gebouw van zijn bedrijf in Asten. ‘Het is hier grijs en wit – dat zie je nergens. Het ademt meer de sfeer van een cleanroom dan een drukkerij.’ En inderdaad, na de drukpersen komen we ook verspanings- en freesmachines en een assemblageafdeling voor elektronica tegen.

Metafas heeft zijn werkterrein de afgelopen jaren uitgebreid. Sinds Van de Mortel het bedrijf in 2011 overnam, maakt het niet meer alleen de folie voor front- en bedieningspanelen maar de complete panelen inclusief elektronica. Van de Mortels klanten kunnen die direct bevestigen op hun machines of apparaten. ‘Ze hoeven nog maar bij één leverancier aan te kloppen. En nu staan er vijf regels op mijn facturen in plaats van een’, knipoogt de ondernemer.

Naast subassemblage wilde Van de Mortel nóg een stap maken met zijn bedrijf: geprinte elektronica. Gezien de expertise van Metafas is dat logisch. Het print in feite al sinds jaar en dag elektronica, namelijk de geleidende sporen die de membraanschakelaars en ledlampjes op de front- en bedieningspanelen van stroom voorzien. Het is op papier daarom een kleine stap om meer producten te omarmen die zouden kunnen profiteren van vormvrijheid en flexibele substraten.

Aan de andere kant is Metafas een bescheiden mkb-onderneming zonder r&d-afdeling, terwijl de technologie van geprinte elektronica in industrieel opzicht nog in de kinderschoenen staat en de markt nog in een embryonaal stadium verkeert.

 advertorial 

The waves of Agile

Derk-Jan de Grood has created a rich source of knowledge for Agile coaches and leaders. With practical tips to create a learning organization that delivers quality solutions with business value. Order The waves of Agile here.

Metafas uitgerekt circuit

Calvé-pindakaas

Van de Mortel laat zich er niet door tegenhouden; hij is een gelover. ‘In mijn Philips-tijd heb ik jaren geleden al geprinte elektronica gezien. Toen ik in aanraking kwam met Metafas moest ik daar direct aan terugdenken. Daar wilde ik iets mee’, vertelt hij. En dus investeert Van de Mortel een deel van zijn winst om stappen te maken met geprinte elektronica en een deel van zijn tijd in de ontwikkeling van de markt. Holst Centre staat hem bij, maar het onderzoekscentrum bemoeit zich niet met productieproblemen. Die moet Van de Mortel zelf oplossen, samen met inktleveranciers. De Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij staat achter hem om de markt in een stroomversnelling te brengen.

Resultaten boekt Van de Mortel toe nu toe vooral in high-end markten, waar de hoge marges speelruimte geven. Luxe sigarendozen met rfid-label, pacemakerverpakkingen die een seintje geven als ze worden geopend en er dus een factuur kan worden gestuurd, of in de logistiek om kisten of containers te lokaliseren. ‘Over toepassingen met grotere volumes heb ik altijd uitstekende gesprekken, totdat het over geld gaat’, stelt Van de Mortel. ‘Een bierbrouwer denkt aan één, hooguit twee cent extra voor een ledje in een bierviltje. Unilever ook zoiets voor op een pot Calvé-pindakaas. Maar alleen het ledje is al duurder.’

‘Je leest vaak dat de markt voor geprinte elektronica makkelijk 20 tot 25 procent per jaar kan groeien. Dat kan zonder meer, maar het gebeurt pas wanneer grote afnemers het voortouw nemen.’ Toch is het Van de Mortel niet tegengevallen. ‘Ik wist waar ik aan begon. Het is onbekende technologie.’ Zijn droom voor Metafas is een productiecentrum worden voor geprinte elektronica, in middelgrote volumes. ‘Verder opschalen vind ik te risicovol, want je weet nooit of je je klanten vasthoudt of dat ze naar Azië gaan.’