Karlijn Raats
10 January 2008

Plasmaschermen doen de komende jaren weer serieus mee in de strijd voor dominantie in de platte-schermenmarkt. Dit bericht persbureau Reuters. De vraag naar plasmaschermen neemt toe door een tekort aan lcd-schermen en een stijgende vraag naar plasmaschermen in ontwikkelingslanden.

In 2006 kwam lcd razendsnel op de markt en stootte het plasma naar de achtergrond. Vooral plasmaschermproducenten Samsung SDI en LG Electronics uit Zuid-Korea waren hiervan de dupe. Door een productieoverschot en de dientengevolge zware verliezen bracht het lcd-kamp zijn productie vorig jaar echter sterk terug. Hierdoor ontstond weer ruimte op de markt. Plasmaschermmakers willen die niche opvullen. Ook verkopen de relatief goedkope plasmaschermen beter dan lcd-schermen in ontwikkelingslanden en in China.

LG zei onlangs tegen Reuters dat het dit jaar 6,5 miljoen plasmaschermen op de markt wil brengen, bijna een verdubbeling van de 3,5 miljoen in 2007.