20 April 2007

Minister Ronald Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap pleit voor een persoonsgebonden beurs waarmee promovendi kunnen overstappen naar een andere onderzoeksinstelling. Dat zegt hij in een interview dat in diverse universiteitskranten is verschenen. Eerder draaide hij dit ’rugzakje met geld‘-idee voor studenten van voormalig staatssecretaris Mark Rutten juist de nek om. ’Ik geloof niet in het beeld van de rondshoppende student die met een rugzakje vol geld zijn opleiding bij elkaar winkelt en de kwaliteit stuurt door naar een andere buurtsuper te gaan als het gebodene niet meer bevalt‘, zegt Plasterk in het vraaggesprek. ’We hebben het over mensen van zeventien, achttien jaar oud. Ze maken zich vaak los van hun ouders door in de stad waar ze studeren op kamers te gaan. Die stappen echt niet zomaar over naar een andere instelling.‘

Plasterk web
Onderwijsminister Plasterk denkt niet dat een rondshoppende student de onderwijskwaliteit ten goede komt, maar dat het voor aio‘s wel kan werken.

Bij aio‘s is de situatie volgens de onderwijsminister heel anders. ’Wetenschappers zitten in een heel ander stadium van hun ontwikkeling‘, zegt hij. ’In tegenstelling tot een zeventienjarige die zijn eerste opleiding kiest, hoort een aio of postdoc namelijk te weten wat hij wil met zijn onderzoek: dat is bepalend voor zijn loopbaan.‘

Plasterk zet liever in op het onderwijskwaliteit als geheel. ’Het roer is echt om: we willen goed onderwijs en daar voelen we ons verantwoordelijk voor.‘ Hij wil daarbij wel de teugels laten vieren voor afdelingen die zichzelf bewezen hebben, al ziet hij niets in een accreditatie van instellingen als geheel. Ook wil hij inzetten op differentiatie van kwaliteit, bijvoorbeeld via honours-programma‘s. Daarbij schuwt hij collegegelddifferentiatie niet, alhoewel hij nog een slag om de arm houdt.

Een kwaliteitsmaatregel waar Plasterk in ieder geval weinig in ziet, is selectie aan de poort: ’Er zijn genoeg toppers in het hoger onderwijs die als scholier maar een beetje door hun opleiding heen akkerden en die pas tijdens hun studie enthousiast werden. Dus ik zoek liever iets in selectie achter de poort.‘