Nieke Roos
24 January 2012

In het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2012 zag Siemens zijn nettowinst dalen naar 1,6 miljard euro, 23 procent minder dan twaalf maanden geleden. Als oorzaken geeft het Duitse concern toegenomen investeringen en vertraagde projecten, onder meer in de trein- en windturbinebusiness. Ook kwamen er minder opdrachten binnen: de teller kwam vijf procent lager uit op een totaalbedrag van 19,8 miljard. Met 17,9 miljard euro boekte Siemens wel twee procent meer omzet dan in het eerste kwartaal van 2011 (drie procent organisch).

’De onzekerheden van de voortdurende schuldencrisis hebben hun stempel achtergelaten op de reële economie. Onze inkomsten namen toe, maar enkele projectvertragingen drukten de winst‘, aldus CEO Peter Löscher. ’Hoewel we een herstel verwachten in de tweede helft van het jaar, moeten we hard werken om onze doelen te halen.‘ Met onder meer een backlog van ruim honderd miljard euro heeft hij er echter alle vertrouwen in dat dat gaat lukken.

Siemens‘ industrietak boekte een winst van 556 miljoen euro (-13 procent ten opzichte van een jaar geleden) op een omzet van 4,7 miljard (+5 procent). De energiesector noteerde 6,2 miljard aan inkomsten (+8 procent). Onder de streep blijft daar slechts 481 miljoen van over (-36 procent), voornamelijk door een kostenpost van 203 miljoen euro in verband met een vertraagd goedkeuringsproces voor de aansluiting van offshore windturbines op het Duitse elektriciteitsnet. De tak voor gezondheidszorg boekte een winst van 364 miljoen (-4 procent) op een ongeveer gelijkblijvende omzet van 3,2 miljard.

De nieuwe divisie voor infrastructuur en steden duikt over de hele linie in de min. Deze combinatie van de activiteiten voor transport en logistiek, elektriciteitsnetoplossingen en gebouwautomatisering behaalde in het eerste kwartaal een vergelijkbare omzet van 4,1 miljard euro, drie procent minder dan in dezelfde periode van het vorige boekjaar. De winst daalde met 36 procent naar tweehonderd miljoen. Siemens wijt dit onder meer aan de problematische toelevering van sleutelcomponenten voor zijn nieuwe Velaro D-treinen, waardoor de goedkeuring van dit materieel vertraging heeft opgelopen en het concern een last van 69 miljoen heeft moeten nemen.