Het Belgische technologiebedrijf Punch International heeft een vergeefse poging gedaan om een meerderheid in zijn succesvolle Graphix-dochter terug te krijgen. Het bedrijf uit Sint-Martens-Latem deed daarvoor halverwege december een uitkoopbod dat iets boven de marktwaarde voor de aandelen lag, in de hoop dat er genoeg aandeelhouders tegen het einde van het jaar hun portefeuille wilden opschonen. Dit is echter niet gebeurd.
Anderhalf jaar geleden bracht Punch het onderdeel voor digitale print- en druktechnologie naar de beurs om geld op te halen. Het moederbedrijf heeft hier slechts 49 procent van in handen. Volgens financieel directeur Wim Deblauwe heeft het bedrijf destijds een fout gemaakt om zijn kroonjuweel te verkopen. In de eerste zes maanden van 2006 wist Punch Graphix zijn omzet met 7 procent te verhogen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Punch International denkt echter dat de resultaten nog aanzienlijk te verbeteren zijn omdat de divisie niet op de juiste manier met zijn geldstromen omspringt. Onder meer de hoge beloningen voor de bestuurders zijn een doorn in het oog. Ook kan het onderdeel volgens het moederbedrijf dynamischer en klantgerichter.