Barco meldt de succesvolle invoering van zijn radarsimulatiesoftware bij de Hamburgse Wasserschutzpolizei-Schule (WSPS). De WSPS gebruikt de programmatuur voor de training van alle Duitse wateragenten. Het Kortrijkse systeem maakt het mogelijk om radar- en navigatieoefeningen uit te voeren in binnenlandse of kustwateren, waarbij het rekening houdt met omgevingsvariabelen als regen, stroming en wind.
De introductie volgt na een lovend rapport van het federale Wasser- und Schifffahrtsverwaltung en de leverancier van industriële diensten Germanischer Lloyd. Zij certificeerden de simulator als gereedschap voor training en examinering. ’Dit systeem biedt de meest realistische en uitgebreide generatie van radarvideo die ik ooit heb gezien bij Europese scheepssimulatoren‘, aldus Hermann Haberkamp, Duitslands toonaangevende expert voor radarnavigatie.

Het WSPS-systeem bestaat uit drie consoles die zijn opgezet als de brug van een schip, met een radarscherm en navigatie-instrumenten. Daarbij is er keuze uit twaalf vaartuigtypes, van een kleine speedboot tot een log vrachtschip. De simulator genereert en verwerkt de ruwe analoge signalen die nodig zijn om de radarhardware en instrumentatie aan te sturen. Daarbij is het mogelijk om live het verkeer in de Hamburgse haven mee te nemen. Verder is er een controlekamer van waaruit twee instructeurs de trainees kunnen volgen, een serverruimte en een voorbereidingsruimte voor de oefeningen.
Barco heeft de simulator ontwikkeld en geïnstalleerd in samenwerking met zijn Duitse partners Elna Elektro-Navigation und Industrie en IN Innovative Navigation. De software is gebaseerd op het Kortrijkse commerciële off-the-shelf product OPSCenter Simulation – Virtual Waterway. Deze virtuele navigatieomgeving is oorspronkelijk ontwikkeld aan de Universiteit Stuttgart om automatische piloten voor binnenschepen te testen. De simulatie maakt een realistisch model van de vaartuigdynamica in water en genereert een breed scala aan sensorgegevens, bijvoorbeeld gps- en radardata.