Angelo Hulshout

23 April 2008

Planning en tracking, twee direct aan elkaar gerelateerde zaken waar veel (software)ontwikkelaars jeuk van krijgen. Ook veel projectleiders hebben het niet als hobby, al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. In dit boek behandelt Mike Cohn de Agile-benadering van de twee, waarbij hij nadrukkelijk aangeeft dat ’agile estimating en planning‘ niet hetzelfde is als ’estimating en planning van Agile-projecten‘. Het gaat hem duidelijk om de flexibiliteit (agility) van het schatten en plannen zelf.

Door het boek heen reikt hij de nodige gereedschappen hiervoor aan, waarbij hij uiteraard wel de genoemde Agile-projecten als uitgangspunt neemt. Alles is voorzien van sprekende voorbeelden, en waar nodig ook analogieën. Stap voor stap komen size estimations, prioritering, planning en tracking aan bod, met voor vrijwel alles een of twee alternatieve aanpakken.

Een heleboel positieve punten, maar toch viel het boek me wat tegen, zeker in het licht van het zeer positieve voorwoord van Agile-goeroe Robert Martin. Soms is de tekst lastig te volgen, omdat Cohn met getallen goochelt. Een paar extra tabellen hier en daar hadden geen kwaad gekund. Ik krijg ook de indruk dat hoofdstukken bij elkaar zijn gezocht uit bestaand werk van de schrijver. Sommige hoofdstukken bevatten veel tabellen en plaatjes, andere bijna geen en in één hoofdstuk duiken ook opeens grijs gemarkeerde richtlijnen op. Ondanks de op het eerste gezicht logische structuur wordt het boek hiermee toch een verzamelde beschrijving van technieken voor plannen en schatten, waarbij de twaalf afsluitende richtlijnen een goedbedoelde samenvatting vormen.

De afsluitende casestudy, in verhaalvorm, heb ik na drie bladzijden aan de kant gelegd. Kwestie van dataoverflow, misschien had ik juist met dit hoofdstuk moeten beginnen en de rest als naslag moeten gebruiken.