René Raaijmakers

11 September 2006

Iedereen kent het gevoel. Je werkt je suf om een moordende deadline te halen, terwijl je verdraaid goed weet dat je beter had moeten plannen. Maar nee, je moest zonodig eerst die achterstallige e-mail wegwerken, inclusief onbetekenende berichten. Naarmate je dieper in het werk duikt, vind je het ook nog eens verdraaid leuk. Was je daar maar eerder aan begonnen.

Doe de belangrijkste dingen eerst. Ziehier een voor de hand liggend uitgangspunt, maar voor veel mensen o, zo moeilijk. Stephen Covey behandelt het in een hoofdstuk over plannen in zijn boek ’De zeven eigenschappen van effectief leiderschap‘.

Covey bereikte een miljoenenpubliek met zijn managementbestseller. Het is wellicht wat verwarrend, maar het boek gaat niet over leidinggeven. De zeven eigenschappen draaien om persoonlijke ontwikkeling. Het zijn handreikingen om het beste te halen uit je werk en privéleven. Leiderschap tonen kan iedereen, van schoonmaker tot directeur. Stephen Covey begon er halverwege de jaren zeventig aan, toen hij in een doctoraalprogramma een overzicht gaf hij tweehonderd jaar literatuur over succes.

De zeven eigenschappen is geen boek dat je van voor tot achter uitleest. Ik lees zelf zo nu en dan enkele pagina‘s of een hoofdstuk. Om inspiratie op te doen en de discipline op te brengen om het contact en de dagelijkse omgang met de mensen om mij heen te verbeteren.

Wie het Amerikaanse sausje negeert, heeft echt wat aan dit boek. Iedereen weet dat pakweg ’goed luisteren‘ belangrijk is en dat proactief zijn helpt om je problemen op te lossen. Maar de manier waarop Covey ze op een rijtje zet en de problemen schetst in herkenbare situaties, is echt inspirerend.