Pieter Edelman
10 August 2009

Sagem en een samenwerkingsverband van Getronics en Siemens mogen niet meeontwikkelen aan een deel van het kilometerheffingssysteem. De rechter heeft beide partijen ongelijk gegeven bij hun beroep tegen het uitsluiten van de aanbesteding. NXP dingt nog wel mee en was als verdedigende partij betrokken bij de kort gedingen.

Het kort geding ging om een van de kavels bij de ontwikkeling van het systeem, namelijk voor het versleuteld verzenden van rijgegevens tussen het kastje in de auto en de back-end. In december startte het ministerie van Verkeer en Waterstaat met deze aanbesteding. Na een periode waarin bedrijven mochten intekenen, koos het een aantal partijen voor de verdere ontwikkeling. Sagem en Getronics en Siemens vielen hierbij buiten de boot. Het ministerie was niet overtuigd van hun ervaring op dit gebied. Bij een ander kavel, het registratiekastje zelf, doen Getronics en Siemens wel mee.

Het kilometerheffingssysteem moet in 2012 van start gaan. De eisen waaraan het systeem moet voldoen, worden samen met de marktpartijen tijdens de aanbesteding ontwikkeld.

Het ministerie wil niet vertellen wie er naast NXP nog meer meedingen.