Nieke Roos
15 August 2017

In opdracht van de Duitse deelstaat Hessen voorziet Siemens tien kilometer autobahn van een bovenleiding voor elektrisch vrachtvervoer. Het gaat om het stuk van de A5 tussen de afslagen Zeppelinheim/Cargo City Süd (bij het vliegveld van Frankfurt) en Darmstadt/Weiterstadt. De bovenleiding moet vanaf eind 2018 stroom gaan leveren aan hybride vrachtwagens.

Siemens_E Highway
Foto: Siemens

Het E-Highway-systeem, zoals Siemens de oplossing heeft gedoopt, combineert een intelligente pantograaf met een hybride aandrijving. Trucks die ermee zijn uitgerust, rijden elektrisch als er een bovenleiding is en hybride op wegen zonder. Volgens Siemens is het systeem twee keer zo efficiënt als verbrandingsmotoren, zodat het niet alleen het energieverbruik halveert maar ook de luchtvervuiling.

‘We willen laten zien dat het haalbaar is om bovenleidingen te integreren met een openbare snelweg’, zegt Gerd Riegelhuth van projectleider Hessen Mobil, dat verantwoordelijk is voor de wegen en het verkeersmanagement in de Duitse deelstaat. ‘We gaan het systeem gebruiken voor echt transport. Daarmee willen we het praktisch nut aantonen van klimaatneutraal vrachtvervoer in de stedelijke regio van Frankfurt.’