Bits&Chips

Slimme energiemeters

20 oktober 2017 

Inmiddels hebben meer dan drie miljoen huishoudens in Nederland een slimme elektriciteitsmeter. Veel mensen denken dat netbeheerders ons die dingen opdringen om van de dure periodieke fysieke uitlezing af te komen, maar er speelt veel meer. Met de opmars van elektrische auto’s aan de ene kant en lokale energieopwekking door bijvoorbeeld zonnepanelen aan de andere kant zijn er veel meer piekbelastingen dan vroeger. Daarom is een gecentraliseerd elektriciteitssysteem tegen zijn beperkingen aan het aanlopen en hebben netwerkbeheerders behoefte aan meer gedetailleerde informatie.

Het probleem is: die informatie krijgen ze niet of nauwelijks. Netbeheerders hebben verbruiksgegevens nodig met een frequentie van minimaal een aantal keer per dag en liever nog elk kwartier, maar de meter wordt - mede onder druk van consumentenorganisaties - in Nederland nu standaard elke twee maanden uitgelezen. Sommige mensen willen helemaal niets delen en weigeren de meter. Zo kun je bij lange na niet een smart grid uitbouwen.

Daarom proberen netbeheerders ons voortdurend te overtuigen dat het goed voor ons is om een slimme meter te hebben en om die veel vaker dan eens per twee maanden meter uit te laten lezen. Maar hebben we er echt iets aan? Je kunt een applicatie installeren die helpt energie te besparen, een verbruiksmanager. Maar wie gebruikt zoiets het hele jaar door? Uit onderzoek blijkt dan ook dat zulke apps op termijn gemiddeld maar zo’n drie procent energiebesparing opleveren. Zorgelijker is dat als je via de app eenmaal een keer toestemming hebt gegeven om je energiegegevens uit te lezen, het naderhand nogal onduidelijk is wie deze toestemming heeft en of zij wel echt wordt ingetrokken als je bijvoorbeeld de applicatie verwijdert.

Onrust ontstond ook eerder dit jaar in maart toen de Universiteit Twente publiceerde dat sommige typen slimme meters te hoge waarden kunnen aangeven. Volgens onze netbeheerders klopt het inderdaad dat er 850 duizend van deze meters zijn geïnstalleerd, maar is er geen enkel issue, want ze hebben geen enkel huis gevonden waar dit in praktijk een probleem geeft, zeggen ze op hun website. Hoeveel huishoudens hebben ze doorgemeten dan? Ik heb onze eigen elektricien maar eens gevraagd naar zijn mening. Hij zei dat hij te veel klanten heeft die problemen hebben met de waarden die de slimme energiemeter aangeeft en dat hij daarom zelf voorlopig de slimme energiemeter nog maar even buiten de deur houdt.

Kortom: tussen theorie en praktijk van de energiemeter gaapt nog een enorme kloof. Misschien is het echte probleem wel dat de wereld van de vonkentrekkers en de everything connected-wereld nog altijd te ver uit elkaar liggen.

Onze elektricien wist ook te vertellen dat het hoofdzekeringsysteem in veel huizen stokoud is, maar dat er nooit problemen mee zijn. Iedereen heeft high-speed internet, een wifirouter die een klein bedrijf kan bedienen en lampen die meedansen op gestreamde video, maar voor elektriciteit steunen we op tientallen jaren oude technologie. Typisch voor de wereld van de netbeheerders: ze zijn gewend dat zaken fysiek kapotgaan als er iets fout gaat, al gebeurt dat vrijwel nooit.

Zet daar de everything connected-wereld tegenover. Daar is de kans dat niets werkt erg klein, maar de kans dat iets niet helemaal doet wat je wilt juist erg groot! Dat vereist een volledig andere manier van werken.

Zouden ze daar bij de netbeheerders niet eens wat aan moeten doen door samen te werken met een kennisinstituut en industriële partners of door zelf expertise in huis te halen? Tussen wat in r&d kan met een smart grid dat gekoppeld is aan een smart home en wat we in Nederland nu aan het uitrollen zijn, zit namelijk wel een heel erg groot verschil. Vlaanderen, waar ze begin 2019 grootscheeps willen uitrollen, is gewaarschuwd.

Abonneer direct op onze nieuwsbrief

abonneren

System modelling with sysML

4 juni - 7 juni

Eindhoven

System modelling with sysML

4 juni - 7 juni

Eindhoven

Dutch System Architecting Conference

14 juni

's-Hertogenbosch