Nieke Roos
31 October 2018

Het Nieuwegeinse 1st in Charge heeft een dynamisch laadsysteem ontwikkeld voor elektrische auto’s. Hart van de oplossing is een centraal geïnstalleerde hoofdaansluiting, de Electronic Vehicle Intelligence (Evi). Hieraan zijn tot honderd Cube-oplaadpunten te koppelen. Op basis van de energiebehoefte verdeelt de Evi de stroom over de ingeplugde auto’s. Dit zorgt voor een optimaal gebruik van de gridaansluiting en maakt elektrisch laden duurzamer en goedkoper, aldus 1st in Charge.

‘Bij andere systemen moet je één krachtstroomaansluiting hebben per een of twee laadpunten om ervoor te zorgen dat de aangesloten autobatterijen voldoende kilowattuur krijgen om te kunnen laden. Dankzij onze centrale intelligentie kun je bij ons systeem tot wel honderd auto’s aansluiten op één voedingskabel’, verklaart Erik Jan Veeren, die 1st in Charge begin dit jaar oprichtte samen met Anthony van der Heijden. ‘Naarmate een auto langer laadt, vraagt die minder stroom omdat de accu voller raakt. Ons systeem regelt dan dat er meer stroom gaat naar de auto’s die het wel nodig hebben.’ De Cubes zijn onder meer al te vinden op de High Tech Campus.

1st in Charge Cube
De Cubes van 1st in Charge zijn onder meer al te vinden op de High Tech Campus in Eindhoven.

De Nieuwegeinse oplossing is ook inzetbaar in huis. De Evi komt dan in de meterkast en reageert daar niet alleen op het stroomverbruik van de aangesloten auto, maar ook op de energieconsumptie van andere apparaten. Veeren: ‘De auto, de vaatwasser en de wasmachine tegelijk van de juiste hoeveelheid stroom voorzien vereist een extra krachtstroomaansluiting, anders springen de stoppen eruit. Met ons systeem is die niet nodig. Als de wasmachine en vaatwasser draaien, geeft de Evi aan de Cube door dat de auto in de wacht moet. Zodra die apparaten klaar zijn, gaat het laden verder. Je kunt zelf instellen waar je voorrang aan geeft.’

De Cube is ook aan te sluiten op zonnepanelen en zo werkt 1st in Charge aan meer innovaties, aldus Veeren. ‘We zijn bezig laadpassen overbodig te maken. Onze doelstelling is om het systeem zo snel mogelijk klaar te hebben voor bankpassen, creditcards, nfc-betalingen en blockchain. Dan zijn er dus géén bijkomende kosten of productie-uitstoten voor laadpassen. Het wordt net als bij parkeerautomaten: tarief aan de paal.’

Techwatch Books: ASML Architects