Paul van Gerven
4 September 2009

Aan de vooravond van de Ifa in Berlijn heeft Sony aangekondigd 3D-televisies naar de huiskamer te brengen. Eerder maakten Panasonic en Samsung al gewag van hun ambitie een extra dimensie toe te voegen aan televisiebeelden. In 2010 zetten de Japanners de Bravia op de markt, een HD-tv die ook 3D-beelden kan tonen, al is voor maximaal effect een speciale bril nodig. Sony gaat daarnaast zijn Blu-ray-spelers, Vaio-laptoplijn en de Playstation 3 gereedmaken voor 3D-content.

De Blu-Ray Disc Association heeft onafhankelijk van Sony aangekondigd 3D in de Blu-ray-standaard te willen opnemen. Het consortium gaat daartoe een taakgroep opzetten.

Philips heeft ook 3D-technologie in huis, maar is nog niet van plan die naar de markt te brengen, laat een woordvoerder weten. Het bedrijf acht er de tijd niet rijp voor, mede door een gebrek aan content en kanalen om die aan de man te brengen. Daarom gaat Philips als lid van de Blu-ray Disc Association wel actief meewerken aan de opname van 3D in de Blu-ray-standaard.

Eerder dit jaar zette Philips de ontwikkeling van autostereoscopische televisies, die geen hulpmiddelen vereisen, op een laag pitje. De Eindhovenaren experimenteren echter ook nog met andere technologieën waar de kijker een bril voor moet opzetten. Op de Ifa toonden zij een prototype dat dankzij een speciale lenslaag op de tv stereoscopische beelden toont via een passieve bril. Ook een technologievariant met actieve elektronische bril wordt overwogen.