Richard van der Pasch
3 July 2015

Als customer support upgrade generalist bij ASML biedt Richard van der Pasch technische ondersteuning bij systeemupgrades. Hij is vijf jaar werkzaam in Veldhoven, waarvan twee jaar in deze functie. De basis van zijn werkdagen is hetzelfde, maar naar aanleiding van de upgrades doen zich elke dag andere issues voor.

De chipmachines van ASML kunnen na loop van tijd een upgrade krijgen. De grootste die we kunnen uitvoeren, is een System Node Extension Package (Snep). Dit is een complexe klus die zes tot tien weken in beslag neemt en waarbij we vijf- tot zeshonderd onderdelen in- en uitbouwen.

Mijn functie bestaat uit twee delen: enerzijds bied ik ondersteuning bij upgrades die nu draaien. Anderzijds werk ik mee aan de ontwikkeling van oplossingen voor structurele problemen, zodat we er in het vervolg gemakkelijker op kunnen inspelen en ze kunnen voorkomen. Bij de start van een upgrade of wanneer zich moeilijkheden voordoen tijdens een update reis ik af naar locatie, waardoor ik ongeveer vier maanden per jaar in het buitenland ben gestationeerd.

Momenteel draaien er Snep-upgrades in de Verenigde Staten en in Korea. Elke ochtend begin ik met het checken van mijn mail, om te kijken of er problemen zijn. Daarna heb ik een meeting met het team uit Azië waarbij we overleggen waar zij tegen aanlopen en wat wij daarin kunnen betekenen. In de middag heb ik zo’n zelfde meeting met het team in de Verenigde Staten.

ASML Richard van der Pasch 01

Maandag: Issue: CO2-tekort

Bij een test tijdens een van de upgrades in Korea blijkt dat er te weinig CO2 in de machine aanwezig is. We moeten verschillende tests uitvoeren om erachter te komen waar dit aan ligt. Uit een ervan blijkt dat de fout bij de klant zit: de aanvoerbuis voor de CO2 is te dun. Ik neem contact op met onze supportafdeling Volume Install Support (VIS) om te vragen of zij aan de hand van berekeningen kunnen aantonen dat dit de juiste conclusie is.

 advertorial 

The waves of Agile

Derk-Jan de Grood has created a rich source of knowledge for Agile coaches and leaders. With practical tips to create a learning organization that delivers quality solutions with business value. Order The waves of Agile here.

Dinsdag: Issue: de eerste oplossing wel de juiste?

Uit de Verenigde Staten komt een melding dat een testprogramma niet wil starten. De eerste stap is weer contact opnemen met VIS. Na overleg met mijn collega’s van die afdeling zien we dat de machineconfiguratie niet klopt. Om dit probleem op te lossen, vraag ik een nieuwe key aan voor de configuratie bij onze salesafdeling. Uit de eindtest blijkt dat er, juist door de nieuwe key, nog andere fouten in de machine zitten.

ASML Richard van der Pasch 02

Woensdag: Upgradeontwikkeling

Vandaag heb ik een meeting met mijn collega’s van ontwikkeling. Tijdens deze bijeenkomst praat mijn team met hen over nieuwe upgrades. We hebben hier een adviserende rol; vragen als ‘Wat gaat er regelmatig mis?’ en ‘Wat loopt juist goed gedurende de updates?’ passeren de revue.

Donderdag: Test, test, test

Tijdens een upgrade in de Verenigde Staten voeren we diverse testprogramma’s uit. De meeste draaien gewoon, maar eentje wil niet starten. De reden hiervan is mij en mijn collega’s van VIS onduidelijk, dus neem ik contact op met de afdeling die de upgrades ontwikkelt. Zij adviseren om enkele additionele tests te doen. Ik zorg ervoor dat de juiste mensen de juiste tests uitvoeren.

Vrijdag: Presentatie

De resultaten van de tests die we gisteren hebben uitgevoerd, zijn binnen. Samen met mijn collega’s van VIS en ontwikkeling analyseren we de resultaten. We ontdekken het probleem en lossen het op. Daarnaast geef ik een presentatie aan een aantal afstudeerders. Ik vertel hun wat mijn functie precies inhoudt, welke opleiding je ervoor nodig hebt en hoe je bij ASML terecht kunt komen.

Edited by Nieke Roos