Alexander Pil
9 April 2009

André Oosterlinck roept op tot een krachtenbundeling van het hoger onderwijs, de overheid en het bedrijfsleven. Volgens de voorzitter van de Associatie KU Leuven ligt daar het antwoord op de crisis in de Vlaamse economie. ’Iedereen heeft al jaren de mond vol van de kennismaatschappij. Het zou bijna misdadig zijn als de kennisinstellingen geen stappen doen om deze maatschappij te ondersteunen‘, zegt Oosterlinck in Knack. ’Dat geldt nog meer nu we een financiële en economische crisis zonder weerga meemaken.‘

Andre_Oosterlinck
André Oosterlinck: ’Studenten kunnen ambassadeurs zijn voor het fundamenteel onderzoek aan de universiteit.‘

Vierjarige ’academiserende‘ opleidingen aan de hogescholen worden binnen afzienbare tijd opgenomen in het aanbod van de universiteiten. Zeker voor de opleidingen van industrieel ingenieur en handelswetenschappen biedt dat bijkomende innovatieve perspectieven, meent Oosterlinck. Hij pleit ervoor om er vijfjarige opleidingen van te maken en het laatste jaar in te vullen met een stage in een onderneming. De KU Leuven en de hogeschool Groep T werken al in een pilotproject.

’Dit model biedt heel veel mogelijkheden‘, stelt Oosterlinck. ’Studenten worden gevormd tot innovatiewerkers, die ook ambassadeur kunnen zijn voor het fundamenteel onderzoek aan de universiteit. Zodoende kunnen de resultaten van basisonderzoek vlugger in bedrijven insijpelen. Door opeenvolgende stageprojecten neemt het innovatievermogen van de ondernemingen bovendien stelselmatig toe.‘ AP