Marco_Roodzant

Marco Roodzant is vp marketing & sales bij Ace Associated Computer Experts.

8 July 2016

Hoe komt het toch dat Nederlanders zonder gemor accepteren dat een Amerikaanse Tesla stil komt te staan op de snelweg door een softwarefout, terwijl als een degelijke Duitse of Zweedse auto dat overkomt de wereld te klein is?

Het is een interessante hobby om cultuurissues te observeren als je de wereld rond reist, terwijl je strategische technologie uit Europa verkoopt aan vooral fabrikanten buiten Europa. Je komt dan ongewenst in aanraking met nationalistisch gedrag en wordt dan elke keer weer getriggerd door het afwijkende gedrag in Nederland. Zoals de verheerlijking van een Tesla, terwijl in het Louwman Museum in Den Haag elektrische auto’s uit het begin van de twintigste eeuw te bezichtigen zijn.

Het voorbeeld is niet uniek. Nederlanders hebben een neiging om alles wat in de VS en vooral in Silicon Valley op techgebied gebeurt een hogere status te geven dan iets wat hier tot stand komt. Als er geruchten zijn dat Apple auto’s gaat maken, haalt dat hier alle kranten. Als het puur Nederlandse Tomtom, marktleider in realtime verkeersinformatie, met allerlei interessante afgeleide producten een persbericht uitstuurt, wordt dat afgedaan met ‘dat gaat ze nooit lukken met die kastjes’. En op feestjes hoor je alles wat er mis is met Philips.

Hebben we een lage zelfdunk? Zijn we te kritisch? Waarom kijken andere landen zo anders naar ons dan we onszelf zien? Ik heb het antwoord niet, maar ben wel nieuwsgierig of we dit zelf beseffen en vooral of we begrijpen wat de consequenties zijn van dit gedrag.

 advertorial 

The waves of Agile

Derk-Jan de Grood has created a rich source of knowledge for Agile coaches and leaders. With practical tips to create a learning organization that delivers quality solutions with business value. Order The waves of Agile here.

In de VS kun je rustig een product aankondigen op een beurs, ook als het nog niet af is. Meestal is het eerste product toch een minimale versie om de markt te testen. In Europa kondig je pas een product aan als het helemaal af is, liefst met alle features en direct beschikbaar, anders word je aan de schandpaal genageld.

Recentelijk werd ik uitgenodigd om op een nationale conferentie in Zuid-Korea samen met start-up-experts een presentatie te houden over Brainport en onze ervaring met de samenwerking tussen kleine en grote bedrijven. De Koreanen beschouwen Nederland als een land dat vooroploopt op het gebied van samenwerking en start-ups.

Gek is dat, want in Nederland vinden we dat we het heel goed doen met start-ups, maar het walhalla is natuurlijk de VS, waar start-ups met veel kapitaal achter de hand maar één doel hebben: de hele wereld zo snel mogelijk veroveren. Elke presentatie hier is tegenwoordig doorspekt met hoe geweldig de Tesla’s, Ubers en Airbnb’s zijn, en dat wij dat ook moeten willen.

Een gevolg van dit soort gedrag is dat Uber hier rustig de taxiwet en Airnbnb de privacywet durven overtreden of omzeilen, waarvan wij dan vinden dat de wet maar aangepast moet worden voor deze ontwikkelingen. Stel je eens voor dat een van dezelfde taxi- of huizenverhuurapps uit Europa, die er echt ook zijn maar hier niet worden benoemd, de wet in de VS zouden overtreden: je zou een claim van een paar miljard krijgen en op kunnen hoepelen.

Nog een Tesla-voorbeeld. De zelfrijdende functie krijgt hier in Nederland zeer brede positieve aandacht van de pers. Bij de introductie van zo’n feature door een Europees merk zouden de scepsis en kritiek niet van de lucht zijn, als de aankondiging überhaupt nieuwswaardig is. De introductie van een automatisch rijdende Mercedes-conceptauto op de Ces in Las Vegas kreeg hier niet of nauwelijks aandacht.

Het is hoog tijd dat we onze eigendunk wat opvijzelen en onze ambities anders gaan focussen, in plaats van alles dat uit de VS komt achterna te hollen ten koste van wat we hier doen.