28 July 2014

Philips heeft afgelopen kwartaal op alle fronten terrein verloren. Met name de Healthcare-tak presteerde onder de maat, met een omzetdaling van 10 procent vergeleken met vorig jaar naar 2,1 miljard euro. Bij Lighting daalde de omzet met 5 procent naar 1,9 miljard. Consumer Lifestyle kwam een procent lager uit dan vorig jaar, op 1,1 miljard euro. De nettowinst daalde van 317 miljoen naar 243 miljoen euro.

CEO Frans van Houten wijst verschillende oorzaken aan voor de matige resultaten. De wisselkoersen blijven het bedrijf parten spelen en de ontwikkelingen in een aantal belangrijke doelmarkten blijven achter, zegt de topman in een persverklaring.

Voor de Healthcare-divisie drukt de tijdelijke sluiting van de vestiging in Cleveland bovendien zwaar op de resultaten. Naar aanleiding van een FDA-inspectie legde Philips de productie van beeldvormende apparatuur hier in januari stil, en het hervatten hiervan laat op zich wachten. Naar aanleiding van de tegenvallende resultaten besloot de Philips-top eerder deze maand om het management van de Healthcare-divisie te reorganiseren. CEO Deborah DiSanzo werd naar huis gestuurd zodat de afdeling voortaan direct rapporteert aan Van Houten.

Voor de tweede jaarhelft verwacht Philips wel betere resultaten bij deze divisie. Vanuit China en Europa is een gezonde orderstroom op gang gekomen en de productie in Cleveland moet het komende kwartaal weer voorzichtig hervat worden. Met de nieuwe managementstructuur moet bovendien het operationele resultaat verbeteren.

 advertorial 

The waves of Agile

Derk-Jan de Grood has created a rich source of knowledge for Agile coaches and leaders. With practical tips to create a learning organization that delivers quality solutions with business value. Order The waves of Agile here.

Ook bij Lighting denkt Philips het komende kwartaal weer beter te gaan presteren. Lumileds en de automotive-verlichtingbusiness werden vorige maand in een apart bedrijf ondergebracht zodat Lighting zich beter kan richten op totaaloplossingen. Led speelt hierin de sleutelrol; de ledverkopen namen afgelopen kwartaal met 43 procent toe, terwijl conventionele oplossingen met 13 procent afnamen. Led maakt hierdoor meer dan een derde uit van de totale verlichtingsverkopen. Een gevolg is dat het bedrijf het afstoten van conventionele verlichting gaat versnellen. Hiervoor reserveert het nog eens 70 miljoen euro, bovenop de 100 miljoen die er al voor staat.

Consumer Lifestyle is ondertussen klaar om te groeien, denkt Philips. Dit voorjaar werden de activiteiten rond multimedia-accessoires afgestoten, waardoor de tak zich volledig kan richten op health and welness en huishoudelijke apparatuur.