Nieke Roos
23 November 2017

In no time wist Bolt Mobility maar liefst 3,1 miljoen euro te crowdfunden voor zijn elektrische scooter. Vanaf volgend jaar februari moeten de eerste prototypes van de band rollen, in samenwerking met onder meer VDL. Eind 2018 verwacht de Amsterdamse startup de Appscooter op de openbare weg.

Een groot gebrek aan goede elektrische scooters: dat was een van de belangrijkste drijfveren voor Marijn Flipse en Bart Jacobsz Rosier om twee jaar geleden zelf aan het ontwikkelen te slaan. ‘Ik heb vroeger gehandeld in Vespa’s. Opknappen en verkopen via Marktplaats’, vertelt Flipse. ‘Toen ik op een gegeven moment een elektrische scooter wilde voor mezelf, kwam ik eigenlijk alleen maar Chinese meuk tegen.’

‘De elektronica in die dingen, dat is echt rotzooi’, haakt Jacobsz Rosier in. ‘Een paar dagen buiten en je krijgt al roest, condensvorming in je circuits, kortsluiting en allerlei storingen. Ook de software in het batterijmanagementsysteem en de motorcontroller is gemaakt door iemand die er nauwelijks verstand van heeft. Dat wil je allemaal echt niet in je scooter hebben.’

Bolt_Appscooter

Berg geld

Als het er niet is, dan maak ik het zelf, besloot Flipse. Na zijn studie werktuigbouwkunde aan de TU Delft schreef hij zich in voor het Launchlab-programma van incubator Yes!Delft, waarin hij in drie maanden de markt voor elektrische scooters en het startupleven leerde kennen. Dit sterkte hem in zijn idee dat daar een kans lag die hij wilde grijpen.

Op een ‘Find your co-founder’-dag van Yes!Delft liep Flipse zijn huidige businesspartner tegen het lijf. Jacobsz Rosier had ook werktuigbouwkunde gestudeerd, maar dan in Eindhoven, was vervolgens ondernemer geworden, met zijn educatieve startup in rustiger vaarwater gekomen en op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging. Die vond hij in de pitch van Flipse, waarna de twee in het voorjaar van 2015 hun krachten bundelden in Bolt Mobility.

Terwijl een aantal ingehuurde industrieel ontwerpers zich aan de tekentafel stortte op de vormgeving, bogen Flipse en Jacobsz Rosier zich over de technische invulling. Ze voerden uitgebreide gesprekken met leveranciers om zich te vergewissen van de beste onderdelen en ver weg te blijven van de Chinese rommel. Daarnaast klopten ze aan bij zo’n beetje alle studententeams in Nederland om te leren van hun ervaringen.

Vrijwel tegelijkertijd startten ze een crowdfundingactie op Leapfunder en een bijbehorende promotiecampagne om de benodigde berg geld binnen te halen. Met succes: eind 2015 stopte de teller op 1,1 miljoen euro. Begin dit jaar kwam daar 1,9 miljoen bij in een online investeringsronde onder businessangels. Na de zomer volgde een grotere crowdfundingcampagne op equityplatform Seedrs, met nog groter succes: half oktober sloot de inschrijving op 3,1 miljoen euro – twee keer het streefbedrag. Ruim 2300 mensen uit heel Europa investeerden in Bolt in ruil voor een belang van in totaal elf procent.

Nu is het aan Flipse en Jacobsz Rosier om hun beloftes in te lossen. In het nieuwe onderkomen in het Amsterdamse World Fashion Centre is de ontwikkeling in volle gang. Vanaf februari volgend jaar moeten de preproductieprototypes van de band rollen. Daarvoor werkt Bolt onder meer samen met VDL. Eind 2018 kunnen we hun Appscooter op de weg zien, verwachten de twee ondernemers. ‘We doen de homologatie in Nederland of Duitsland; daar is de keuring het strengst’, weet Flipse. ‘Als we die halen, hebben we gelijk toelating voor heel Europa.’

Bolt_Flipse_Jacobsz_Rosier_02
Bolt-oprichters Marijn Flipse (links) en Bart Jacobsz Rosier (rechts) studeerden beiden werktuigbouwkunde en ontmoetten elkaar bij Yes!Delft.

400 kilometer

De Appscooter kost drieduizend euro – ‘Net iets minder dan een Vespa’, lacht Jabobsz Rosier. Zoals de naam al aangeeft, krijgen kopers daarvoor de eerste elektrische scooter ter wereld die veilig Android-apps draait, aldus de medeoprichter. Op het 7 inch touchscreen in de cockpit verschijnen automotive-versies van je favoriete apps, die je kunt bedienen met knoppen op je stuur. In navolging van BMW, Mercedes en Audi gebruikt Bolt het 4g-netwerk van Vodafone voor veilige dataopslag in de cloud.

Behalve handsfree bellen, muziek afspelen via de geïntegreerde luidsprekers en navigeren op gps, Glonass of Galileo kun je onderweg foto’s en video’s maken met een van de twee ingebouwde camera’s en deze delen via social media – uiteraard alleen als het systeem dit veilig vindt. Op zijn beurt kan Bolt de 4g-verbinding gebruiken om software-updates over the air uit te voeren, à la Tesla. En bij pech of gewoon voor een onderhoudsbeurt kan het dankzij de positiebepaling precies zien waar je bent en iemand naar je toe sturen voor service op locatie.

De Appscooter is ook de eerste elektrische scooter met een zogeheten monocoque, een constructie waarbij het dragende deel aan de buitenkant zit en er geen inwendige versterking is. Moeilijker te produceren, maar in de holte kan Bolt heel mooi het accupakket kwijt (en 65 liter aan bagageruimte – groot genoeg voor een bierkratje). De composietconstructie uit één stuk maakt bovendien een niet eerder vertoonde oppervlakteafwerking mogelijk, niet bij scooters, maar ook niet bij auto’s, stelt Jacobsz Rosier.

In het accupakket passen tot zes batterijmodules. Daarmee heeft de Appscooter een maximale actieradius van vierhonderd kilometer op een volle lading, ruim meer dan de gemiddelde benzinescooter. De lithiumioncellen in de modules komen van Panasonic en zijn van automotive-kwaliteit, waardoor ze efficiënt en betrouwbaar zijn. Het accupakket is op elk gewenst moment uit te breiden of in te krimpen.

Ook de elektrische aandrijflijn is ontworpen met het oog op een laag gewicht en een hoge efficiëntie. Vanuit stilstand trekt de Appscooter in 3,3 seconden op naar 45 km/u. En zodra je ‘het gas’ loslaat, vloeit een deel van de bewegingsenergie terug naar de batterijen, net als in een state-of-the-art auto.

Bolt_cockpit
Het 7 inch touchscreen in de cockpit toont de apps op de aangesloten smartphone. Deze zijn te bedienen met de knoppen op het stuur.

Geen kaas

Bolt heeft er expliciet voor gekozen het traditionele dealernetwerk te omzeilen, weer à la Tesla. ‘Als wij op afstand zien dat er iets mis is met je scooter, komen wij met ons busje, we rijden je scooter erin en een kwartier later gerepareerd weer naar buiten. Dat is een responstijd waar zelfs Tesla niet aan kan tippen’, licht Jacobsz Rosier toe. ‘Zo willen we in verschillende landen lokaal actief worden. Zo’n mooi gestyled Bolt-busje kun je bovendien heel leuk inzetten voor marketing.’

‘In mijn marktonderzoek heb ik ervaren dat dealers de techniek niet goed genoeg begrijpen’, verklaart Flipse de keuze. ‘Een elektrische fiets is heel erg gestandaardiseerd, met een standaard motor en een standaard accupakket van Bosch, dus een stuk makkelijker. Een elektrische scooter is veel complexer: veel meer designwerk plus een batterijmanagementsysteem en een motorcontroller – software waar een dealer niks mee kan.’

Dealers hebben ook geen incentive om elektrische scooters aan de man te brengen, gaat Flipse verder. ‘Waar je bij een elektrische fiets hetzelfde onderhoud hebt als bij een gewone fiets omdat je nog steeds een ketting en tandwielen hebt, heb je aan een elektrische scooter minder onderhoud dan aan een benzinescooter. Terwijl dat juist is waar dealers goed aan verdienen: aan het vervangen van de olie, aan een nieuw filtertje, aan een andere uitlaat. Ze verkopen veel liever een benzinescooter.’

‘De weinige elektrische scooters die je in de winkel ziet, geven heel veel problemen omdat de kwaliteit beneden peil is. De importeur en de dealer hebben daar geen kaas van gegeten; die hebben allebei alleen nog maar in benzinescooters gehandeld. Gevolg: een stroom aan klachten’, vat Jacobsz Rosier de situatie samen. ‘Dat is een hele grote kans voor ons.’