Pieter Edelman
3 August 2015

Audi, de BMW Group en Daimler hebben gezamenlijk 2,8 miljard euro op tafel gelegd voor Here, de Nokia-tak voor digitale wegenkaarten en verkeersinformatie. Here zal verder gaan als onafhankelijk bedrijf. Met de stap wil het drietal de levering van kaartmateriaal voor de toekomst verzekeren. Dat wordt steeds meer van strategisch belang voor automakers.

Here is de grote concurrent van Tomtoms licentie-business, een van de pijlers voor de toekomst van het Nederlandse bedrijf. De verkoop kan dan ook grote gevolgen hebben voor Tomtom; er wordt al enkele maanden gespeculeerd rond een overname van het Nederlandse bedrijf na de verkoop van Here.

De digitale wegenkaarten staan in de belangstelling omdat autofabrikanten steeds meer bezig zijn met toevoegen van waarde via omgevingsafhankelijke diensten en (semi-)autonome functies. Daarvoor zijn zeer gedetailleerde en actuele kaarten van de weg en de omgeving nodig. Zowel Tomtom als Here werken aan dergelijk kaartmateriaal, waarbij de kaarten worden geüpdatet met informatie van voertuigen op de weg. Tomtom kondigde onlangs een samenwerking met Bosch aan op dit gebied.

Here heeft op het moment zo’n tachtig procent van de markt voor automotive kaartmateriaal in handen. Het afgelopen jaar was het Nokia-onderdeel goed voor een omzet van 971 miljoen euro. Ter vergelijking: Tomtoms digitale kaarten brachten 112 miljoen euro op. Nokia kreeg de activiteiten in 2008 in handen via de overname van Navteq, waar het 5,7 miljard euro voor over had. Tomtom en aartsrivaal Garmin begonnen daarop een overnamestrijd voor Tele Atlas, de andere grote vis op het gebied van digitale wegenkaarten. Uiteindelijk kon Tomtom het Gentse bedrijf voor 2,9 miljard euro overnemen.

Techwatch Books: ASML's Architects

Here stond sinds het voorjaar in de etalage. Onder meer Amazon, Apple, Baidu Facebook en Uber hadden interesse getoond. Naar verluidt zou Uber zelfs een bod hebben gedaan van 3 miljard dollar, maar vonden de Finnen dat te laag. Mogelijk azen deze bedrijven nu op Tomtom.