Pieter Edelman
5 September 2016

Op de Ifa-beurs in Berlijn voor consumententechnologie heeft Tomtom verschillende consumentenproducten onthuld die zich op specifieke deelmarkten richten. Zo komt het met een navigatiesysteem speciaal voor scooterrijders. Het device bevat een groot rond touchscreen en moet op de stang van de achteruitkijkspiegel bevestigd worden. Via een gekoppelde smartphone kunnen gebruikers ermee navigeren en bellen.

Ook introduceert Tomtom een dongle die consumenten aan de obd-poort van hun auto kunnen bevestigen. Het apparaatje houdt het rijgedrag bij en adviseert gebruikers via hun smartphone hoe ze efficiënter kunnen rijden. Ook worden statistieken rond de accu, olietemperatuur en meer bijgehouden en kunnen gebruikers hun auto lokaliseren. Het product was al op de markt voor Telematics-klanten, maar Tomtom introduceert nu ook een consumentenversie.

Verder komt het bedrijf met een fitness-tracker die naast hartslag en activiteit ook lichaamsvet en spiermassa meet. Daarmee kunnen gebruikers zien of hun workout ook daadwerkelijk effect heeft, zo stelt Tomtom.

Het bedrijf komt ook met verbeterde versies van zijn bestaande producten. Zo integreren de nieuwe kastjes met de digitale assistenten van Apple, Google en Microsoft en leren ze de rijstijl van de gebruiker om betere voorspellingen te kunnen doen. De nieuwe gps-horloges van het bedrijf krijgen de mogelijkheid om routes op te nemen en te volgen.

BCe24 save the date