Pieter Edelman
12 February 2013

Tomtom zet de trend in sterk dalende verkopen van de afgelopen jaren voort. De omzet over 2012 kwam 17 procent lager uit dan een jaar eerder, net boven de miljard euro. Maar waar het bedrijf vorig jaar een verlies van 438 miljoen moest incasseren, kan het nu 129 miljoen in het zwart bijschrijven. Dit komt mede door een eenmalig belastingvoordeel van 77 miljoen euro. Ook moest het bedrijf vorig jaar een half miljard van zijn waarde afschrijven.

De verkopen van losse navigatiekastjes blijven dalen.

De markt voor losse navigatiekastjes blijft nog even hevig bloeden. De totale markt nam in het vierde kwartaal af naar 2,5 miljoen stuks in zowel in Europa als de VS, van respectievelijk 3,2 en 3,7 miljoen vorig jaar. De inkomsten voor Tomtom uit dit segment zakten dan ook met 23 procent in tot 187 miljoen euro.

Wellicht zorgwekkender is dat de drie Tomtom-takken die dit verlies moeten compenseren serieus haperen. In de kwakkelende automarkt wil het ook niet vlotten met inbouwnavigatiesystemen: de omzet uit deze tak daalde het vierde kwartaal met 21 procent naar 44 miljoen euro. Bij Business Solutions, dat zich richt op professionele gebruikers, was er een wel een stijging te zien, van 8procent naar 20 miljoen euro. De tak voor kaartlicenties daalde echter weer met 7 procent tot 37 miljoen euro.