Pieter Edelman
22 januari

Tomtom heeft een overeenstemming bereikt met Bridgestone voor de verkoop van zijn Telematics-divisie, de activiteiten voor het volgen en beheren van bedrijfsvoertuigen op de weg. De Europese tak van het Japanse Bridgestone telt 910 miljoen euro neer voor de overname. Tomtom zette de Telematics-divisie het afgelopen najaar in de etalage nadat diverse partijen hun interesse ervoor kenbaar hadden gemaakt. Tomtom zag daar wel wat in, want daardoor kan het zich volledig richten op zijn corebusiness: digitale wegenkaarten, navigatietechnologie en realtime locatiediensten.

Met de overname gaan 670 werknemers en het management van Telematics over naar Bridgestone. De nieuwe eigenaar is primair een bandenbedrijf, maar heeft ook allerlei aanvullende activiteiten op automotive gebied. De opbrengsten van de overname zullen grotendeels naar de aandeelhouders vloeien, die wel een zoethoudertje kunnen gebruiken nadat Google een deel van Tomtoms markt afsnoepte.

Tomtom zette de afgelopen jaren in op agressieve groei voor Telematics, als een van de vervangers voor de markt voor navigatiekastjes. Door een reeks overnames, maar ook door autonome groei, wist het bedrijf marktleider te worden in Europa.