Pieter Edelman
6 February

Tomtom zag zijn activiteiten rond kaartdata en locatiediensten het afgelopen jaar verder groeien met een omzetstijging van twaalf procent, naar 372 miljoen euro. Daarmee kwam deze tak voor het eerst hoger uit dan de consumentenbusiness, die verder wegzakte. De omzet daalde hier met 23 procent naar 314 miljoen euro. De Telematics-afdeling, die vorige maand verkocht werd maar voor dit jaar nog meetelt in de cijfers, was goed voor 174 miljoen euro, een groei van zes procent. Al met al komt dit neer op een totaalomzet van 861 miljoen euro, een daling van vijf procent ten opzichte van vorig jaar. Daarbij boekt Tomtom een nettowinst van 56 miljoen euro.

Ceo Harold Goddijn toont zich tevreden met de cijfers. Hij zegt dat Tomtom na de afsplitsing van Telematics een bedrijf is met een duidelijke focus en een concurrerend productaanbod. Hij haalt de recente cloud-deal met Microsoft aan als bewijs hiervoor. Hij voorspelt verder groei de komende tijd en zegt te willen investeren in strategische gebieden, zoals de efficiëntie van de kaartproductiesystemen, de producenten en diensten voor de automotive markt en de kaarten-api’s.