Na vijf jaar van dalende inkomsten en afkalvende verkopen in het consumentensegment meldt Tomtom een kentering in 2015. De totale omzet steeg voor het eerst weer, met zes procent, en kwam voor het eerst sinds 2012 ook weer boven het miljard uit, op 1007 miljoen euro. En de consumententak liet voor het eerst sinds jaren weer een kleine stijging zien, naar 624 miljoen euro ofwel een procentje erbij.
Volgens Tomtom kampt het weliswaar nog steeds met teruglopende verkopen van navigatiekastjes, maar presteerde het bedrijf wel beter dan de markt. Bovendien weet het sportsegment de daling bij de pnd’s ondertussen te compenseren: daar verdiende Tomtom afgelopen jaar 69 miljoen euro aan, een stijging van veertig procent. In totaal gingen er meer dan zeshonderdduizend Tomtom-sporthorloges over de toonbank.
Ook de kaartlicenties zitten fors in de lift. Tomtom verhoogde de omzet hierin met meer dan een kwart, naar 142 miljoen euro. Verder blijft de Telematica-tak opstomen met een omzetstijging van 22 procent naar 135 miljoen euro. Alleen de Automotive-deals liet een daling zien, van drie procent tot 106 miljoen euro. Volgens Tomtom is dat te wijten aan het uitfaseren van legacy-contracten; in 2013 paste het bedrijf de koers van deze tak aan.