Pieter Edelman
9 April 2015

De TU Delft heeft een van de eerste Hyundai IX35-waterstofauto’s in Nederland ontvangen voor onderzoek naar decentrale energieopwekking voor huizen en kantoren. De universiteit gaat het voertuig inzetten in zijn Green Village, een living lab op de campus om innovatieve energietechnologieën te testen.

Waterstofvoertuigen zijn een interessante optie voor lokale energievoorziening aangezien auto’s gemiddeld vijfennegentig procent van de tijd geparkeerd staan en een enkele brandstofcel het vermogen heeft om ongeveer honderd huishoudens te voeden. Het rendement daarvan is relatief hoog, tussen de veertig tot vijfenveertig procent wanneer de waterstof afkomstig is van aardgas. Dat is hoger dan bij traditionele energieproductie via een energiecentrale. De universiteit denkt het rendement echter nog verder te kunnen verhogen door ook de twee bijproducten van de brandstofcel, water en warmte, te gebruiken. Naar verwachting is er ongeveer een halfjaar nodig om de auto hiervoor om te bouwen.

Green Village is specifiek gericht op het onderzoeken van dit soort stromen. De proeftuin moet de komende jaren ingericht worden als minidorp en wordt voorzien van netwerken voor elektriciteit, water, afvalstoffen en dergelijke. Naast de waterstofauto wordt ook ingezet op onderzoek naar het distribueren van gelijkstroom naast de normale wisselspanning, en naar ledverlichting.

De Delftse Hyundai is onderdeel van een eerste batch van zeven IX35’s in Nederland. Twee ervan werden enkele maanden geleden al geleverd aan Rijkswaterstaat, de andere vijf arriveerden deze week. Naast de TU Delft gaan er auto’s naar de gemeente Arnhem, de Rotterdamse taxicentrale, Air Liquide en Linde Gas.

 advertorial 

8-bit Microcontrollers Still Anchor the Majority of Embedded Designs Today

They are tiny, but vitally important. The market for 8-bit microcontrollers continues to grow strongly as a key part of the drive to digitalisation, highlighted by the current chip shortages. Read more about Microchip’s 8-bit devices.