Pieter Edelman
16 May 2017

TU Delft-spin-off Hardt is samen met bouwbedrijf Bam begonnen met de bouw van een hyperloop-testbuis van dertig meter lang. Daarin kunnen de belangrijkste concepten van de Delftse vervoersmodules op lage snelheid worden onderzocht, meldt Tweakers. De twee bedrijven willen bovendien binnen vier jaar een testtraject van enkele kilometers aanleggen.

Hardt werd eerder dit jaar opgericht door het TU Delft-team dat meedeed aan de hyperloop-competitie van Spacex. Studententeams werden hier uitgedaagd om vervoersmodules te ontwikkelen die op hoge snelheid door de vacuümbuizen moeten gaan rijden. De Delftse ploeg eindigde hier als eerste met zijn maglev-concept.

De samenwerking met Bam is tot stand gekomen na een economische haalbaarheidsstudie van het hyperloop-concept. De twee ondernemingen keken hier naar het traject van de Zuiderzeelijn, de sinds de jaren tachtig beoogde maar nooit gerealiseerde spoorlijn tussen Amsterdam en Groningen. Volgens de studie zou een hyperloop-variant goedkoper zijn dan een traditionele spoorlijn.