Alexander Pil
13 October 2008

Philips kan zich niet onttrekken aan de economische malaise. De omzet in het derde kwartaal daalde met iets meer dan 2 procent naar 6,33 miljard euro. De nettowinst steeg wel van 331 miljoen in dezelfde periode vorig jaar naar 357 miljoen euro nu. Daarvan komt wel 302 miljoen euro op conto van de verkoop van het belang in TSMC.

Vooral de divisie Consumer Lifestyle had het moeilijk. Daar zakte de omzet met 600 miljoen naar 2,64 miljard euro. Volgens Philips is meer dan de helft van dat verlies toe te schrijven aan de implementatie van een nieuwe strategie voor de tv-markt. De Eindhovenaren proberen de kwakkelende tv-activiteiten vlot te trekken. Het bedrijf denkt dit jaar sowieso 130 miljoen aan reorganisatiekosten te moeten afboeken. De andere twee bedrijfsonderdelen, Healthcare en Lighting, deden het beter. Zij zagen hun vergelijkbare omzet met respectievelijk 5 en 6 procent stijgen naar 1,81 en 1,76 miljard euro.

’Terwijl ook Philips zich niet kan isoleren van de steeds ongunstigere economische omstandigheden, is het bemoedigend om te zien dat onze portfolio de veerkracht vertoont die we hadden verwacht‘, vindt Philips-topman Gerard Kleisterlee. ’Gezien de beperkte helderheid van het huidige klimaat hebben we een aantal stappen genomen om onze winstgevendheid te waarborgen. We zullen rigoureus snijden in kosten en prijzen, onze investeringen verder focussen op opkomende markten en duidelijke groeigebieden, en de lopende optimalisatieprogramma‘s in alle sectoren versnellen.‘ De bestuursvoorzitter rept niet over mogelijk banenverlies.