Bram Semeijn
28 May 2012

Expice uit Zwaag is al meer dan vijfentwintig jaar actief als producent van industriële elektronica. Het bedrijf houdt zich bezig met alle facetten van het productieproces, van functioneel ontwerp tot eindproduct.

Expice heeft sinds de oprichting in 1986 veel succes gehad met het bestukken van printplaten. Afgelopen jaar plaatste het zo‘n zestig miljoen SMD‘s voor opdrachtgevers. Een behoorlijke productie voor Nederlandse begrippen. Klanten kunnen er echter voor veel meer terecht. ’Wat wij goed kunnen, is voor een klant een compleet eindproduct maken‘, vertelt salesmanager Marcel Soliani. ’Wij nemen het hele proces voor onze rekening. Van de ontwikkeling tot de eindproductie, inclusief het functioneel testen en programmeren.‘

Expice wil vooral alle stappen van het proces verzorgen om de productiekosten te verlagen. Het scheelt tijd en geld wanneer een product niet langs allerlei verschillende productiebedrijven hoeft te gaan. Bovendien is deze integrale aanpak ook gemakkelijk voor de klant. Die heeft één aanspreekpunt en één leverancier van zijn product. Zeventig procent van de klanten in Zwaag laat momenteel een compleet eindproduct bouwen. ’Zij rekenen ons niet meer af op alleen de printplaat en de componenten, maar op het hele eindproduct.‘

Expice werkvloer

Een ander punt waarop Expice zich wil onderscheiden, is heldere communicatie. Op een printplaat zitten vaak honderden componenten die van een groot aantal verschillende leveranciers komen. De onderdelen zijn maar beperkt in de wereld beschikbaar en een kleine producent heeft geen invloed op het aanbod. ’Je kunt wel roepen dat je het voor een dubbeltje kunt, maar wat als je dan een euro nodig hebt?‘, aldus Soliani. ’Wij hebben de expertise om producten tegen een eerlijke prijs aan te bieden. Dat betekent dat je al op voorhand een reële indicatie geeft hoe lang een levering gaat duren en wat een productie gaat kosten. Dan heb je soms een moeilijke boodschap, maar je vermijdt wel discussies over meerwerk. Uiteindelijk vinden klanten dat meer waard.‘

Hele wereld

In eerste instantie richtte Expice zich vooral op het bestukken van PCB‘s en het opleveren van het eindproduct. De laatste jaren legt het bedrijf zich echter ook toe op elektronicaontwikkeling. Ook hierbij speelt kostenreductie een rol. Een ontwerp dat speciaal is toegesneden op het machinepark van Expice is makkelijker en goedkoper te produceren. In eerste instantie knoopte het samenwerkingsverbanden aan met ontwikkelpartijen, maar sinds twee jaar heeft het ook een eigen ontwikkelafdeling.

’We hebben nu drie projecten lopen‘, vertelt Soliani. ’Het mooie is dat je veel meer invloed hebt op het deel van de productie waar je normaal gesproken dingen aangeleverd krijgt. Productiebedrijven zijn vaak de laatste schakel in de keten. In die fase is het vooral belangrijk wat het product gaat kosten en wanneer er kan worden geleverd. Ruimte om nog te praten over een redesign is er vaak niet meer, terwijl juist daar veel winst is te behalen.‘

Expice machine

Neem de productie van dubbelzijdige prints. ’Veel ontwikkelaars bouwen het prototype zelf, omdat dat handmatig gemakkelijk is te doen‘, weet Soliani. ’Stel nu dat beide zijden van de print zware componenten bevatten. Dan kan het bordje niet automatisch in twee slagen door de SMD-straat. Er is een deel handarbeid nodig en dat maakt de printplaat drie keer zo duur. Als we bij het ontwerpproces aanwezig zijn, kunnen we adviseren alle zware componenten aan één kant te plaatsen. Dan kan het ontwerp veel makkelijker en tegen een gunstiger tarief worden geproduceerd. Want dat is toch wat iedereen uiteindelijk wil: een zo goed mogelijke print produceren tegen de beste prijs.‘

Expice maakt onder meer industriële elektronica voor domotica en verkeersregeltechniek. Dat doet het voor nationale klanten, maar de producten gaan de hele wereld over. Volgens Soliani kan zijn bedrijf prima concurreren met lagelonenlanden wanneer er machinetechnisch wordt geproduceerd en het om relatief kleine series gaat. ’Bij outsourcen naar China zijn er toch vaak communicatieproblemen. Er wordt bijvoorbeeld pas op het allerlaatste moment gebeld dat er niet geleverd kan worden. Of er wordt niet geleverd wat is afgesproken. Voor de klant is het veel waard om tijdig te horen wanneer een productie niet op tijd gehaald gaat worden.‘