Nieke Roos
1 november

Scisports heeft groeikapitaal opgehaald. Onder aanvoering van het Sports Innovation Fund steekt een aantal investeerders een niet nader genoemd bedrag in de Enschedese voetbaldataspecialist. Met de kapitaalinjectie wil het bedrijf zijn internationale groei versnellen. Daarvoor heeft de UT-spinoff ook een nieuwe ceo aangetrokken: serieel ondernemer Louis Kinsbergen volgt oprichter Giels Brouwer op, die zich als chief innovation officer gaat richten op acceleratie van de r&d. Samen met coo Gert-Jan Nijweide vormen zij het managementteam. Cto Wouter Roosenburg gaat zich volledig focussen op de opschaling van het trackingsysteem Balljames.

‘In 2012 hadden we de visie dat gegevens onmisbaar zouden worden in de analyse van spelers en de recruitmentstrategie van voetbalclubs. Big data was toen nog een hype en wij begonnen rechtstreeks vanuit de collegebanken. De afgelopen zes jaar hebben we een bedrijf opgebouwd met bijna vijftig medewerkers en klanten over de hele wereld. Internationale opschaling is een totaal ander verhaal dan een droom opzetten’, verklaart Brouwer. ‘Daarom komt Louis Kinsbergen ons versterken. Zijn technische achtergrond en zijn ervaring in het internationaal opschalen van bedrijven in zowel de tech- als media-industrie maken hem de ideale ceo voor Scisports.’

Op basis van gesynchroniseerde videobeelden uit verschillende hoeken construeert Scisports een 3d-representatie van een voetbalwedstrijd waarbij alle objecten zijn opgebouwd uit voxels, blokjes van vijf bij vijf bij vijf centimeter.

Na afronding van zijn opleiding in it en business bekleedde Kinsbergen verschillende managementfuncties bij Unilever en Getronics. In 2000 richtte hij Emexus op, dat in korte tijd uitgroeide tot wereldleider op het gebied van mobiele content met kantoren in Europa, Azië en de VS. In 2006 verkocht hij het bedrijf aan 2waytraffic, maar hield hij de leiding. In 2010 startte hij zijn volgende onderneming: e-learningbedrijf Dezzel. De afgelopen jaren combineerde hij Dezzel met diverse interim-leiderschapsfuncties bij technologie- en online-marketingbedrijven.

Behalve uit Balljames bestaat Scisports’ portfolio uit het scoutingplatform Insight en een api-service voor sportdata-intelligentie. Het volledig op deep learning gebaseerde Balljames-trackingsysteem genereert autonoom 3d data van alle spelers, de scheidsrechters en de bal. Meer dan veertig professionele voetbalorganisaties gebruiken Insight om met behulp van de Sciskill Index de kwaliteit en potentie van ruim negentigduizend profvoetballers wereldwijd in kaart te brengen. De Sciskill Index bepaalt de invloed van een speler op zijn team en is beschikbaar als api-service.