Wat doet CMosis?
’Wij ontwikkelen en produceren CMos-beeldsensoren in een fabless IC-bedrijfsmodel‘, vertelt medeoprichter en COO Lou Hermans. ’We richten ons voornamelijk op beeldsensoren voor industriële, professionele en wetenschappelijke toepassingen. Hiervoor ontwikkelen we zowel eigen standaard producten alsook klantspecifieke oplossingen. Op dit moment zijn we met 55 medewerkers en dit jaar realiseren we een omzet van veertig miljoen euro. We zijn een belangrijke speler geworden in beeldsensoren voor machinevisiecamera‘s en leveren bijvoorbeeld de beeldopnemer voor de digitale Leica M-camera.‘

Wanneer en hoe is het bedrijf ontstaan?
’CMosis is opgericht in november 2007. De vijf oprichters waren reeds lang actief op het vlak van CMos-beeldsensoren. Zij lagen onder meer mee aan de oorsprong van Fillfactory, dat eind 1999 uitspon uit Imec. Enkele jaren na de verkoop aan Cypress Semiconductor hebben de oprichters het bedrijf verlaten. Later is het idee gerijpt om het nog eens te proberen. Het was ook ons doel van bij de start om een productiebedrijf van beeldsensoren te worden en geen designhuis te blijven, hoewel we wisten dat ontwerp tijdens de beginjaren de belangrijkste bron van inkomsten zou zijn.‘
Wat was de belangrijkste uitdaging bij de oprichting?
’Waar we bij de start van Fillfactory konden steunen op bestaand IP, bestaande CMos-beeldsensoren, bestaande projecten, bestaande leveranciers en bestaande klanten die in ruil voor aandelen werden overgenomen van Imec, hadden we bij het begin van CMosis niets. We moesten in de eerste jaren nieuw en origineel IP ontwikkelen en potentiële klanten en leveranciers overtuigen dat we een aantrekkelijke en betrouwbare partner zouden zijn voor de ontwikkeling, productie en levering van CMos-beeldsensoren. We wilden ook zo snel mogelijk inkomsten genereren.‘

Waar hebben jullie de financiering vandaan?
’Op basis van ons trackrecord en met een beduidende eigen inbreng zijn we erin geslaagd de risicokapitalist Capital-E te overtuigen in CMosis te investeren. Hiermee hebben we de eerste anderhalf jaar overbrugd en de basis gelegd voor verdere investeringen midden 2009 door de bestaande aandeelhouders en met ING en Vinnof als nieuwe partners. Deze tweede ronde kon steunen op een update van ons businessplan, eerste klanten voor klantspecifieke beeldsensorontwikkelingen en eerste standaardproducten in de pijplijn.‘
Wat was het grootste obstakel in de eerste jaren?
’Na het vinden van het nodige geld hebben we in de eerste jaren weinig echte obstakels gehad. We zijn het bedrijf gestart met een team van mensen die ieder hun rol kenden en in de uitvoering konden steunen op jaren zeer relevante ervaring. Het kwam er wel op aan snel betalende klanten te vinden en nieuw IP op punt te stellen. Een veelgehoorde opmerking is dat werken met een jong bedrijf dat nog weinig heeft bewezen toch wel een hoog risico is, soms te hoog. Op dit ogenblik is het vinden van gekwalificeerde medewerkers ons grootste probleem.‘

Aan welke hulp hebben jullie het meest gehad?
’Er is natuurlijk Capital-E, dat vanaf het begin in ons heeft geloofd en het risico heeft genomen te investeren in ’mensen met ideeën‘. Daarnaast is er onze eerste klant, die het heeft aangedurfd om een project te starten met een bedrijf dat nog alles moest bewijzen. Ook de financiële projectondersteuning door het Vlaamse IWT is voor ons uiterst belangrijk geweest.‘
Wat is de belangrijkste les tot nu toe?
’Ervaring en inzicht in markt en technologie combineren is een goede basis om een bedrijf te starten en zo snel mogelijk inkomsten te genereren.‘